zondag 17 februari 2008

Naar de brug en terug

Zaterdag 16 februari 2008.
Duurtraining. Een uurtje of 4 fietsen is met dit zonovergoten weekend echt geen straf. De route gaat eerst tegen de wind in richting de brug bij Vianen. Op de fiets blijkt het al gauw dat er meer wind staat dan ik had verwacht en dat gecombineerd met een starttemperatuur van -2 gr.C zorgt ervoor dat ik pas op de hoogte van Berkenwoude doorheb dat er handen in mijn handschoenen zitten. Het eerste half uur stopte het gevoel ongeveer bij m’n ellebogen maar na een kilometer of 15 beginnen mijn vingers weer een beetje warm te worden. Nog een geluk dat ik tot dan toe nog nauwelijks heb hoeven remmen, want dan waren ze waarschijnlijk afgebroken. Via Stolwijk gaat het over een smal fietspad tussen de weilanden naar het dorpje met de naam en langs de rivier Vlist. Bij het molentje wil ik even een foto maken en kom wederom tot de ontdekking dat de batterijen op sterven na dood zijn, de camera reageert niet en bewijst zich wederom als nutteloos gewicht. Ik moet daar toch eens wat anders op verzinnen, teveel mooie plaatjes worden zo niet geschoten. Ik vervolg mijn weg langs Schoonhoven naar Cabauw, Lopik, Uitweg en Lopikerkapel waar ik afsla richting de brug over de Lek naar Vianen. Onderaan de brug ga ik linksaf door Vianen en volg ik de dijk naar Everdingen. Hier staat er toch een straf windje en moet ik aardig doortrappen om de snelheid er een beetje in te houden. Een snelheid die ik niet weet want ik heb besloten om de hele rit puur op m’n hartslag te fietsen en niet naar de snelheid te kijken. Ik probeer m’n hartslag zo rond de 135 slagen te houden en dat lukt tot nu toe prima (de brug op even buiten beschouwing gelaten). Door de flinke wind stijgt de hartslag toch wel wat maar het is slechts voor zo’n minuut of 10 want daarna sla ik bij Everdingen rechtsaf richting Zijderveld en krijg ik de wind schuin in de rug. Nu kan ik van de zon gaan genieten!
Voor de wind gaat de snelheid gevoelsmatig flink omhoog (nee, ik heb nog steeds niet gekeken, ook niet stiekem!) en na een korte wegomleiding door Zijderveld heen gaat het verderop rechtsaf richting Hei- en Boeicop, ik had er nog nooit van gehoord, maar wist nu waar het lag. De plaatselijke bevolking kon helaas maar weinig van mijn aanwezigheid genieten, want met de wind nu pal op het achterwiel liet ik het bord wat het eind van het dorp aankondigde met groot gemak achter me. Bij de brug over het Merwedekanaal sla ik linksaf richting Meerkerk. Door het dorp langs de watertoren ga ik rechtsaf het viaduct over, een stukje langs de A27 en daarna weer rechtsaf richting Goudriaan. Na Goudriaan gaat het verder naar Ottoland en volg ik verder de Graafstroom richting Alblasserdam waar ik nog steeds met een lekker briesje in de kont achtereenvolgens Vuilendam, Brandwijk, Molenaarsgraaf, Bleskensgraaf en Oud-Alblas bijna achteloos achter mij laat liggen. Al gauw komen de molens bij Kinderdijk in zicht en neem ik een wijs besluit om niet het fietspad langs de molens te nemen maar bij Nieuw Lekkerland de dijk op te gaan. Vanaf de dijk zie ik dat het eerder genoemde fietspad is veroverd door verschillende buitenlandse troepen hoogstwaarschijnlijk zwaar bewapend met foto- en filmapparatuur. Blij met mijn besluit (Pas op! en Opzij! in 14 talen is iets teveel van het goede) fiets ik naar de pont bij Krimpen a/d Lek. Daarna is het lekker uitfietsen en ben ik na 15 minuten weer in Capelle gearriveerd.Het was de moeite van het relatief vroeg opstaan weer waard en ik kan weer 115km bij mijn totaal voor 2008 optellen. Nog even dit: het is mij gelukt om niet naar de snelheid op mijn tellertje te kijken, een prestatie van formaat in mijn geval!

Geen opmerkingen: