maandag 11 februari 2008

Een weekend met 2 zondagen


Zaterdag 9 februari 2008.
Zoals ik al in mijn verslag van vorig weekend vermelde waren de weekenden van de afgelopen maanden stukken beter dan de doordeweekse dagen. In dat verband sloeg dit weekend werkelijk alles. Het komt zelden voor zo’n zonovergoten weekend in februari met lenteachtige temperaturen en ik stond dan ook zaterdagochtend te trappelen van ongeduld om te gaan fietsen. De wind was zuid tot zuidoost en het zou dus richting de Alblasserwaard en het Land van Heusden en Altena gaan met mooie plaatsnamen zoals Poederoijen en Zuilichem.
Ik had een mooie route uitgezet op met Google Earth en in de nog maar net wakkere grijze cellen opgeslagen nog onwetend van het feit dat de tocht toch net even ietsje anders zou lopen. De eerste kilometers gingen rustig richting de pont bij Krimpen a/d Lek en waren vooral koud, veel kouder dan ik had gedacht. Het was toch wel een koude nacht geweest en het ijs in de sloten weerkaatste het zonlicht wat net boven de huizen uitkwam en de weilanden in een helder licht zette. De pont was op dit uur (± 9.00 uur) uiteraard nog passagierloos en de oversteek leverde voor het personeel slechts 0,65 euro op, maar met een mooie dag in het verschiet zou dat wel worden ingehaald. De tocht ging verder langs Kinderdijk waar het fototoestel, ditmaal met opgeladen batterijen, tevoorschijn werd gehaald en onder andere het volgende resultaat opleverde (foto 1). Daarna over het fietspad langs de spoorbrug bij Papendrecht richting de pont bij Werkendam. De eerste 30km zaten erop en omdat de pont nog aan de andere oever lag had ik even de tijd om in het inmiddels een stuk minder koude zonnetje nog wat foto’s te maken, bijvoorbeeld van mijn rode bondgenoot (foto 2). Mijn vervoer over het water diende zich echter gelukkig al weer snel aan (lang stilstaan tijdens een fietstocht kan ik slecht tegen) en 10 min. later en 0,70 euro armer was ik alweer op weg richting Werkendam. Na Werkendam ging het over de dijk richting Sleeuwijk en Woudrichem, langs slot Loevesteijn richting de volgende pont bij Brakel waar ik de oversteek zou maken richting Leerdam. Ik was ongeveer halverwege mijn geplande rit en een onheilspellend aanplakbiljet was bevestigd aan een groot hek wat de oprit van de pont blokkeerde. "Op zaterdag 9 februari 2008 is het veer van Brakel gestremd wegens onderhoudswerkzaamheden welke aan het eind van de ochtend zullen zijn voltooid”, vermelde het blauwe papier. Ik keek op mijn horloge en zag dat het 11.10 uur was en constateerde dat de ochtend toch nog minstens 50 min. duurde. Duidelijk te lang en de beslissing was dus snel gemaakt. Terug richting de brug bij Gorinchem en daar de oversteek maken. Het deel van de route vanaf Leerdam langs de Linge moest helaas worden verschoven naar een volgende rit en noodgedwongen keerde ik mijn fiets in de richting waar ik zojuist vandaan gekomen was. Bij slot Loevesteijn besloot ik nog even een fotootje te maken en vervolgde mijn weg voor een déjà vu van minimaal een half uur. Het heerlijke weer en de mooie route (ook na 2x) vergoedde echter veel en fluitend fietste ik na verloop van tijd de brug over en vervolgde mijn weg langs het mooie Schelluinen richting Goudriaan. Daarna ging het met de wind in de rug langs bekende wegen door de Alblasserwaard (foto 3) en stond ik volgens de kerktoren aan de overkant om 10 over half 2 weer voor de bekende veerpont. Daarna nog een kwartiertje uitfietsen richting Capelle a/d IJssel en mijn kilometerteller stopte uiteindelijk na 128km en 4u40min. Een ongekende afstand voor deze tijd van het jaar maar door de reeds goeie conditie en mede door de ideale omstandigheden was deze rit bijna moeiteloos tot een einde gebracht. Wat kan fietsen toch mooi zijn en het weekend was nog maar halverwege!

1 opmerking:

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.