donderdag 21 februari 2008

Binnenstebuiten

Maandag 18 februari 2008.
Ik was het al een hele tijd van plan, maar nu met het rijden van de Marmotte in het vooruitzicht moest het er toch maar eens van komen : de uitgebreide sportkeuring.
Het was een mooie zonnige maandagmiddag dus lekker met de fiets naar Rotterdam-Zuid naar het Sport Medisch Adviescentrum in het Topsportcentrum pal naast de Kuip. Gelijk de spieren een beetje losgefietst want er stond natuurlijk ook een maximaaltest op het programma, zeg maar een klein klimtijdritje!
Voor een ieder die ook geïnteresseerd is in zo’n keuring zal ik even het protocol nalopen. Eerst wordt er een lijst met de bekende standaardvragen over je medische verleden, voeding, blessures, eetpatroon e.d. afgehandeld in een gesprek met de sportarts. Daarna beluistert de arts je hart in rust, de bloedvaten, de organen in de buikholte en worden de gewrichten en lenigheid van de verschillende spiergroepen onder de loep genomen. Vervolgens worden er een aantal meetgegevens verzameld zoals lengte, gewicht, vetpercentage, cholesterol en hemoglobinegehalte van het bloed, onderzoek van de urine en een ogentest. Daarna wordt de longfunctie gemeten, er wordt een hartfilmpje gemaakt in rust en wordt de bloeddruk in rust gemeten. Daarna op de fiets voor de inspanningstest!
Volgeplakt met elektrodes (welke ook nog eens met veel (!) tape worden vastgezet tegen het loslaten, ik leek wel een ingepakt kerstpakketje) begin je met 2 minuten fietsen met een lichte belasting van 50W en is het de bedoeling om de trapfrequentie tussen de 70 en 100 te houden. De belasting, tijd en frequentie zijn hierbij zichtbaar op een schermpje op het stuur. Na de eerste 2 minuten wordt vervolgens de belasting telkens elke minuut met 25W verhoogt. Tijdens het fietsen wordt tevens regelmatig de bloeddruk gemeten en wordt uiteraard ook een hartfilmpje gemaakt. Als fietser is dit natuurlijk het onderdeel wat je het meest interesseert (alle andere gegevens zijn natuurlijk ook van groot belang!) want de gegevens uit de inspanningstest zijn direct toepasbaar in je training. Zo zijn de waardes van je VO2max en je maximale hartslag van directe invloed op de verschillende trainingszones, belangrijk om te weten dus. Bovendien geven de gegevens uit de inspanningstest een goed beeld hoe je er conditioneel voor staat. Ik probeerde de frequentie zo lang mogelijk op 85 te houden, maar bij een belasting van 425W kon ik het beentempo niet meer boven de 70 houden en eindigde de test voor mij, waarbij de laatste minuut niet helemaal werd voltooid. Hierna volgt er nog een gesprek met de arts en worden de geregistreerde gegevens besproken en wordt hiermee de keuring afgerond.
Ik had zelf wel verwacht dat het goed zat met de conditie, maar de resultaten bleken nog beter te zijn dan ikzelf van tevoren had gedacht. Onderstaand enkele waarden:
Lengte : 1.82 m
Gewicht : 75,4 kg
Vetpercentage : 12,1 %
Cholesterol : 4
Hb (ijzer) : 8,5
Rusthartslag : 48
Bloeddruk : 110 / 70
Maximale belasting : 412 watt, overeenkomend met 5,5 watt per kg lichaamsgewicht
Maximale hartslag : 185 = 106% van verwachte waarde (= 175)
Hartfrequentie na 3 min. herstel : 106
VO2max (zuurstofopnamecapaciteit) : 67,1 ml/kg/min

Met een getekende medische verklaring in de pocket (nodig voor inschrijving Marmotte) en zelfvertrouwen van hier tot Tokyo fietste ik in het late middagzonnetje richting huis en nog nooit ging ik zo makkelijk over de Van Brienenoordbrug als afgelopen maandagmiddag!

1 opmerking:

Siep's Fiets Weblog zei

Mooie waarden!
Tevens vind ik je blog zeer interessant en neem ik hem ook op in mijn links. Heb je trouwens (nog) geen Garmin Edge? Ik ben er zeer tevreden over. Wat voor materiaal gebruik je zoal?

Siep