maandag 11 februari 2008

Lange schaduwen

Zondag 10 februari 2008.
Het had heel goed mogelijk geweest dat ik bij het opstaan de zaterdag in mijn benen zou voelen, maar het tegendeel was het geval. De benen waren prima toen ik het dekbed van mij afgooide na hardhandig uit mijn slaap te zijn gesleurd door de klanken van U2. De avond ervoor had ik al besloten om een deel van het gemiste traject te gaan fietsen aangevuld met een grote lus richting Zaltbommel.
Het ging dus eerst met de auto richting Gorinchem waar ik hem parkeerde op de parkeerplaats van een hotel ergens langs de snelweg richting Utrecht (de naam van het hotel is mij helaas ontschoten). Om 9.00 uur zat ik weer op de fiets en in de eerste kilometers leek het nog wel kouder dan de dag ervoor en mijn vingers hadden de grootste moeite om op temperatuur te komen. De zon was nog krachteloos en stond laag boven de horizon, een lange donkere schaduw vergezelde mij en reed minstens 10 meter voor mij uit. Van lossen was echter geen sprake. De dorpjes waren op dit moment nog uitgestorven op enkele kerkgangers na die de kille ochtend trotseerden en een eenzame fietser met hoogstwaarschijnlijk ook een mooie route nog in het verschiet. De route ging achtereenvolgens door Hoornaar, Arkel, Spijk, Vogelswerf en daarna rechtsaf richting de veerpont van Brakel. Gelukkig was deze weer in de vaart en kon ik mijn geplande route aan de overkant van het water vervolgen. Daarna ging het rechtdoor richting Poederoijen waar ik een stuk langs de mooie Afgedamde Maas reed (een oude riviertak van de Maas) om vervolgens linksaf te slaan richting Zaltbommel (op de weg met de bijzondere naam Capreton). Bij Zaltbommel ging ik de dijk op en keerde terug in de richting van Brakel. Bijgaand een klein videofragment van ongeveer 30 sec. fietsend langs de Waal. Misschien niet een fragment wat interessant genoeg is voor YouTube maar voor de geinteresseerde fietser misschien wel het bekijken waard (let niet op het geluid, daar moet ik nog wat aan doen, misschien een leuk muziekje). Weer terug bij Brakel stak ik het water weer over om vervolgens richting Leerdam te fietsen en de route langs de Linge te vervolgen richting Oosterwijk en Kedichem. Dit was het gedeelte wat ik gisteren had gemist toen de veerpont bij Brakel mij in de steek liet. Na Arkel ging het richting Meerkerk waar ik de laatste kilometers naar mijn auto nog even kon aanpikken bij een groepje wat mij inhaalde. Na 90km en 3 uur fietsen (de snelheid zat er goed in deze dag!) reed ik even later weer terug richting huis, tevreden, voldaan, op een drukke snelweg. Nederland was wakker.

2 opmerkingen:

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Anoniem zei

Een hotel aan de snelweg richting Utrecht schrijf je....mmmm ik kan er maar één bedenken, dat is Hotel Gorinchem namelijk. Ben je Gorkum ingereden en gelijk rechtsaf langsaf een Shell tankstation? Dan rijd je er zo tegenaan namelijk.