zaterdag 6 maart 2010

Mallorca

Wakker worden op Mallorca is eigenlijk verder gaan met dromen. Een dag in maart die begint met palmbomen en zon is zo on-Nederlands dat je nog denkt dat je slaapt als je de gordijnen openschuift. Maar het is echt, ik zit middenin de lente terwijl in Nederland de zoveelste laag sneeuw langzaam wegsmelt.
Vandaag de eerste fietsdag met Johan als Mallorca-kenner en wegkapitein op kop. Rob als secondant en Amber en ik als gehoorzame volgers. Op de weg naar Cala Figuera werden we al snel ingehaald door een groep fietsers en konden we het eerste stuk lekker aanpikken. De flinke tegenwind konden we zo mooi verdelen over een man of 12 en 1 hele stoere vrouw die gewoon het tempo van 30 of meer in het uur tegen de wind in en met stukken vals plat wegtrapte.
Het was opvallend dat het tempo flink werd opgeschroefd met Rob en Johan aan kop. Was het hun snelle, lichte Litespeed fietsen of hadden ze gewoon hele goeie benen? Het leek in ieder geval wel of ze ontzettend haast hadden om in Cala Figuera te komen.
Het antwoord kwam 61km later toen we het dorp aan de baai binnenreden voor de tussenstop inclusief bijtanken. NOTENTAAAAAAART !!!!!!!
Het energiebommetje begeleidt door een Americano en een Ice Tea smaakte perfect en was een goede start voor de terugweg.
Richting Lucmajor was het vals plat ineens een heel stuk aardiger en met de wind mee en de zon ook nog eens qua temperatuur een stuk beter. Ik had de neiging om mijn beenstukken af te doen maar wilde mijn fietsmaatjes geen sneeuwblindheid bezorgen dus ik zag er maar van af.
De route terug richting Palma ging over prachtige landweggetjes en langs boomgaarden waar de bloesembomen al een paar weken voorsprong hadden genomen op hun Hollandse collega's. Haviken, zilverreigers, kippen op de weg, de natuur liet zich even van zijn beste kant zien en werd met volle teugen opgesnoven.
Na 110 km en 4 uur fietsen waren we weer terug op zeeniveau en zagen we weer de golven van de zee. Terugrijdend langs de grijze golf die op de boulevard liep maakten we nog even een stop bij het wielercafé van de sympathieke Frank en Carmen "La Terraza". Met meer dan 400 wielershirts aan muren en plafond ademt het gewoon fietsen uit en is het dé perfecte plek om een fietsdag af te sluiten. Een heerlijke eerste fietsdag op Mallorca en zo wil ik er nog wel een paar! Laten we maar beginnen met nummer 2 en dus........tot morgen!

1 opmerking:

Petra zei

Nou, als ik het zo lees hebben jullie en "de grijze golf" het beter dan wij hier met 2 graden en een koude oostenwind. Gelukkig wel zon maar ik weet zeker dat de notentaart onder jullie zon veel lekkerder smaakt. Groeten aan het team en laat die lange broek maar uit want anders wordt het nooit wat met die benen