zondag 28 februari 2010

Classique d'Alphen

Een zware storm en bakken met regen zouden vandaag over Nederland trekken en de weerwaarschuwing stond met dikke rode letters op zo'n beetje elke weersite.
Geen weer om een fietsritje te gaan maken zou je zeggen maar om half 8 piepte de agenda van m'n iPhone : Classique d'Alphen. Klinkt hartstikke Frans maar de MTB-cyclo van vandaag was maar 50 min. rijden naar het Noord-Brabantse Alphen.
Ik was dus met de 11-bergen cyclo van vorig jaar in m'n achterhoofd dus op het ergste voorbereid en vol goede moed en strijdlust vertrok ik richting het zuiden.
Een grote verrassing bij aankomst: het was droog! De weergoden zaten kennelijk aan de koffie en hadden even pauze voordat ze weer verder gingen met treiteren. Na m'n startnummer 237 te hebben opgehaald ging het na 10 minuutjes infietsen richting de start waar zo'n 115 man ongeduldig wachtten op het startschot.
Om 10.00 uur precies werden we losgelaten en vlogen we als wilde stieren over het grasveld op de eerste bocht af. Positie kiezen voor de smalle tracks en na een korte aanloop van ongeveer 1,5 km om het meertje heen schoot ik het asfalt van de finishstrook op en kon de eerste volle ronde beginnen. Dit was duidelijk geen gezellig toertochtje, dit was een wedstrijd en dus volle bak!
M'n hartslag zat zwaar in de rode cijfers en het was afwachten hoe lang ik dit ging volhouden. Het tempo lag hoog want het parcours lag er erg goed bij ondanks het weer van de afgelopen dagen. Veel zand en gelukkig weinig modder en dat was een hele meevaller.
Door het tempo en de regen die voorlopig uitbleef stond ik na het eerste rondje op exploderen. Niet qua snelheid maar meer qua temperatuur! De zon kwam zelfs even door (wat natuurlijk niemand gelooft maar echt waar is, ik heb minimaal 114 getuigen) en ik had me natuurlijk door de voorspellingen veels te warm aangekleed. Halverwege het tweede rondje moest ik het groepje van een man of 10 waar ik in reed laten gaan en deed ik mijn regenjack en winterhandschoenen uit want de stoom kwam zo onderhand uit m'n oren. Het korte moment van rust deed me goed want daarna ging het eigenlijk met elke ronde beter.
In het 3e en 4e rondje begon het uiteindelijk toch te regenen en te waaien maar kreeg ik zelf ook mijn "second wind". Ik kon tot op het einde blijven versnellen en haalde nog zeker 20 man in! Eén daarvan bleef op het laatste stuk in m'n wiel plakken maar was kansloos in de eindsprint naar de finish. De "oude" benen waren tot aan het einde weer super en dat biedt perspectief voor de komende maanden.
Een zware maar mooie MTB-cyclo die perfect georganiseerd was door WTV Alphen en die mij uiteindelijk een 38e plaats overall opleverde en een 11e in mijn leeftijdscategorie (40-50).
Het was een prima dag om even te testen hoe de conditie erbij staat en op de laatste dag van februari kan ik niet anders dan tevreden zijn!

(de foto's die tijdens de wedstrijd zijn genomen zijn nog niet beschikbaar en zullen nog worden geplaatst)

1 opmerking:

Angelo Roelandt zei

Erg goed gedaan Ton !!!

Groeten,

Angelo.