zaterdag 30 mei 2009

Bilzen Classic

De naam van de tocht verraad gelijk de startplaats : Bilzen. Zo'n 13km westelijk van Maastricht.
Wederom vroeg op (5.15 uur) om richting het zuiden te trekken en net na 6 uur ging ik op pad (deze keer wel na een goede nachtrust). Na een vlotte rit via Antwerpen kwam ik terecht in het grootste tijdelijke wagenpark van België, vanaf de afrit van de snelweg stond ik al in de rij voor een parkeerplek. Gelukkig was het prima geregeld en werd ik door de mannen met de gele hesjes naar een mooie plaats gedirigeerd, vrij dichtbij de sporthal. Of de bewoners van dit stadje zo blij waren met deze invasie kan ik mij haast niet indenken. Elk stukje vrij gras werd zo'n beetje in beslag genomen door een auto en met ruim 4000 deelnemers dit jaar (een record!) is dat denk ik iets teveel van het goede voor de Bilzenaars.
Na het inschrijven voor de belachelijk lage prijs van 4 euro kon ik om 8.40 uur eindelijk de benen het werk laten doen. Met een strakblauwe lucht, een heerlijk zonnetje en de (stevige) wind in de rug gingen de eerste 50km erg makkelijk in het kielzog van de grote
en kleinere pelotonnetjes. Geen noemenswaardige hoogteverschillen in het begin dus was het vooral van het weer en de natuur genieten.
Bij de 1e ravitaillering in Braives (na 53km) reed ik door omdat het er erg druk was en er een rij van zeker 50 meter stond te wachten. De voorraad eten en drinken die ik zelf bij me had was nog amper aangesproken dus de rustpauze kon ik makkelijk uitstellen tot de 2e verversingspost.
Na 74 km verscheen de eerste echte helling ten tonele, de Cote de Bohissau vanuit het dorpje Andenne via de Rue de Perwez omhoog. 1,5km met een gemiddelde stijging van 5,6%, was zwaarder dan gedacht maar ging best goed. Geen superbenen maar reed wel het groepje van 5 waarin ik op dat moment reed 100 meter los. Misschien zijn mijn eigen maatstaven voor "super" wel iets te hoog.
Trouwens een prachtig gebied, het stuk tussen Andenne en Huy, met veel bos, rotspartijen en smalle wegen. En lekker rustig, mooi vakantiegebied, leek wel een klein stukje Frankrijk en het onthouden waard.
Na de Cote de Grand Marchin was het tijd voor de 2e ravitaillering in het dorpje met dezelfde naam. Veel rustiger dan de 1e (niet) pauze en na 93km ging het blikje energiedrank en de suikerwafel er best in! Even een bidon gevuld met water en daarna verder afdalen naar weer zo'n mooi bosgebied richting de Cote de Facqueval. Niet allemaal supermoeilijke hellingen maar prima om een lekker tempo omhoog te fietsen. Een uitzondering daarop was de Cote de La Kérite, gemiddeld 9,2% maar wel een stuk van 400m van 13% en een piek van 16%. Dat was even doorbijten en velen zullen daar het nabijlegen dorp hebben aangeroepen (Amay!).
Niet de moeilijkste wel de mooiste klim vond ik Les Cahottes die gelijk na de laatste ravitaillering, na 136 km, begon. Met een paar echte haarspeldbochten omhoog en bovenop een prachtig uitzicht over het dal. Erg mooi, je zal toch maar vlakbij zoiets wonen, ik zou 'm iedere dag beklimmen!
Het klimmen was hiermee gedaan en de laatste 40km ging tegen de wind in over niet meer dan glooiend terrein terug richting Bilzen. Een 40km waarin ik verrast werd door een tweede adem en de een na de andere uit m'n wiel waaide. Na elk stukje wat een beetje omhoog ging viel er een gaatje en waren ze verdwenen. Grappig, want zoveel hoefde ik er niet voor te doen! Mijn "second wind" won het van de stevige noordoosten bries en na precies 179km rolde ik Bilzen binnen. Net binnen de 6 uur en met een gemiddelde van exactemundo 30 per uur.
Ik had er al over gelezen en er was niets teveel gezegd. Een prachtige tocht, goed verzorgd, duidelijk gepijld en meer dan de moeite waard van de reis (en de file op de terugweg, pfff!).
Volgend jaar op naar de 5000 deelnemers!

4 opmerkingen:

Gert zei

Pfff... wat een gemiddelde zeg!! Mijn complimenten!

Ik zet de tocht op mijn lijstje voor volgend jaar!

Angelo Roelandt zei

Hoi Ton,

Leuk verslag en ik heb je weer gespot richting de start. Wij zijn om 8:41 van start gegaan dus elkaar wederom net gemist. Het stukje tussen Andenne en Huy was inderdaad erg mooi.Les Cahottes is uitzonderlijk mooi zou echt een prachthelling zijn voor een vast trainingsrondje. Prachtige tocht maar misschien wel drukker geworden dan de bedoeling was. Verzorging was zeker nog ok maar vorig jaar was dit nog veel uitgebreider. Mij hoor je overigens niet klagen, eigenlijk ongelofelijk dat ze dit voor 4 euro neer kunnen zetten. Zal wel op naar de 5000 deelnemers worden volgend jaar.

Groeten,

Angelo.

Martin zei

Mooi verslag Ton. 't Was inderdaad een prachtige tocht met perfect weer. Je hebt een prima gemiddelde gereden trouwens!!
Groet, Martin
PS: Bilzen licht overigens ten westen van Maastricht. ;-)

Ton zei

De tocht is inderdaad een aanrader en Bilzen ligt uiteraard WESTELIJK van Maastricht! (ik geef af en toe opzettelijk onjuiste info om te zien of de lezers scherp zijn!)
Ik heb het inmiddels gecorrigeerd....