zaterdag 28 maart 2009

Windbreker

Had graag vandaag de Grebbelinietocht vanuit Leusden gereden, al was het alleen maar om deze keer wel al de pijlen te kunnen volgen, maar het kwam vanochtend met bakken uit de hemel dus die liet ik maar aan mij voorbij gaan. Ik heb me dus nog maar een keer omgedraaid en een uurtje later een ontbijtje genuttigd.
Terwijl de regen gestaag naar beneden bleef komen heb ik de rest van de ochtend naar de film "Body of Lies" gekeken onder het genot van een lekker bakkie koffie.
Ondertussen stond
natuurlijk ook de computer aan om via de buienradar af en toe te kijken of er een einde in zicht kwam aan al die nattigheid. Om 11.00 leek het eindelijk wat te gaan worden dus kon ik mij klaar gaan maken voor een middagrit.
Om half 1 zat ik op de fiets en inmiddels was de zon uit zijn schuilplaats gekropen en zag het er allemaal ve
elbelovend uit. Ik besloot om een rondje Leerdam te fietsen, kijken of er al wat bloesem te bespeuren was langs de Linge.
Tot aan de brug bij Vianen ging het rap en dat was ook niet zo gek met een windje 4 of zo in de rug, en dat beloofde niet veel goeds voor de terugweg want er stond toch veel meer wind dan ik had gedacht. Maar de zon scheen volop, ook dat was onverwacht en de radiotoren bij Lopik stond er dan ook mooi bij.
Over de brug ging het linksaf langs de sluis bij Ossenwaard naar Everdingen en bij Fort Everdingen rechtsaf richting Leerdam, 11km volgens de bordjes en de wind begon al schuin in mijn gezicht te blazen.
In Leerdam was het lekker opgebroken dus was het zoeken door de straatjes om de juiste weg weer terug te vinden wat uiteindelijk lukte. Langs de tijdelijke kermis ging het richting Arkel langs de Linge waar dus in de boomgaarden nog geen bloesemblaadje te vinden was. Door de koude winter is alles een beetje later.
De wind stond nu echt tegen en het was nog zo'n 60km te gaan dus dat werd werken zeker toen ik na Arkel en Giessenburg de spaarzame bebouwing achter mij
liet en richting Bleskensgraaf de rekening kreeg gepresenteerd van de kale Alblasserwaard. Ik moest terugschakelen om mijn hartslag op een redelijk niveau te houden en de soepele pedaaltred was al lang verdwenen.
Het werd een mentale strijd tegen de wind, en pijnlijke voeten en rug kozen partij voor mijn tegenstander. Bij Bleskensgraaf was ik redelijk gebroken door de wind en was het beste er overduidelijk vanaf, een voordeel was dat het ergste nu voorbij was en richting Rotterdam ging de wind weer langzaam naar de goede kant draaien. Degene die draaide was ik natuurlijk maar zo voelde het wel.
Nog even de Brienenoordbrug over en de laatste 7km een beetje bijkomen, recht voor de wind kon ik het nu rustig aan doen. Na 141km en 4 uur en 47 min. was ik weer terug, redelijk afgeserveerd en met goeie trek (het was inmiddels bijna half 6). Op het menu stond kip szechuan met boontjes en witte rijst. Ober, kan ik al bestellen?

2 opmerkingen:

Lars zei

Ik heb hem ook maar even overgeslagen hoor. Alleen kon ik me om 11:00uur niet meer bedwingen dus werd het toch een tegenritje.

Gert zei

Fraai gemiddelde heb je gereden!!