zondag 1 maart 2009

Lente?

Vandaag begon de meteorologische lente en ook alle weervoorspellers op tv kondigden enthousiast wel temperaturen van 13, 14 graden aan! Ik stond dan ook goedgehumeurd en met niet eens zulke vermoeide benen op en zag buiten een bleek zonnetje schijnen. Handenwrijvend en mij verheugend op een mooi lenteritje zette ik mij aan het ontbijt.
Het enthousiasme werd ietwat getemperd toen ik mij om een uur of half 10 klaarmaakte voor een geplande rit van zo'n 3 en een half uur. Het zonnetje was inmiddels weer verdwenen en had plaats gemaakt voor een dicht wolkendek en de temperatuur buiten bleef steken op een schamele 7 graden. Zin om te fietsen had ik echter nog steeds dus om 10.00 uur ging ik op weg.
De wind kwam vandaag uit een heel andere richting dus het werd een rondje IJsselstein en via de Lekdijk langs Schoonhoven weer terug een kilometer of 100.
Vanaf Gouda tot ongeveer Montfoort kwam ik regelmatig kleine groepjes fietsers tegen, teveel om als toeval aan te merken. Nadat de verwondering hierover was verdwenen realiseerde ik mij al gauw dat het toertochtenseizoen weer was begonnen. Dit was natuurlijk het eerste weekend van de georganiseerd ritten op de weg!
Toen ik na IJsselstein de Lekdijk opdraaide en de wind schuin in de rug kreeg werd dit meteen duidelijk bevestigd door een geel met rode pijl met groot de letters "DTC" erop.
Met de wind in de goede richting ging het lekker richting Schoonhoven maar de zon liet het nog steeds afweten en het werd zelfs een beetje mistig. Was dit nou die voorspelde lente?
Net voorbij de zilverstad begonnen zelfs enige druppels regen te vallen wat gelukkig niet doorzette maar toen ik even later bij Krimpen a/d Lek was waren de straten kletsnat, hier was duidelijk een steviger buitje gevallen. Gelukkig was de regen maar van korte duur en de zon begon nu zelfs te schijnen zodat ik de laatste 15km toch nog een beetje crocusgevoel ervaarde.
Na 3 uur en 15 minuten reed ik Capelle binnen, net iets te vroeg naar m'n zin dus ik plakte er nog even een mini-rondje aan vast zodat ik precies na 3.30 uur en 102 km weer voor mijn deur stond. Lekker gereden en nu de wolken eindelijk plaats hadden gemaakt kon ik mijn fiets toch nog lekker in het zonnetje schoonmaken.



Bike route 126644 - powered by Bikemap

Geen opmerkingen: