maandag 16 maart 2009

2 Provinciën

Het werd eens tijd om de stress van het werk even achter mij te laten dus zat ik afgelopen dagen lekker in Drenthe. Een lang weekend op Bospark Lunsbergen vlakbij Borger.
Zaterdag een lange duurtraining gedaan, eerst van Borger naar Hoogeveen gereden en bij het binnenrijden van Hoogeveen de pijlen gevolgd naar het clubhuis van Toerclub De Peddelaars. Die organiseerden deze dag de 2 Provinciëntocht met afstanden van 40, 65 en 130 km. Ik besloot om de 65km te rijden want met een "warming-up" en "cooling-down" van ± 38km leek me dat wel voldoende, zeker na de verkoudheid van afgelopen week.
Een mooie route die dus door 2 provincies liep (Drenthe en Overijssel) en o.a. via IJhorst, Staphorst, Meppel, Koekange en Echten was uitgezet en erg goed uitgepijld. Grote fluorescerend oranje met zwarte pijlen die je echt al op 200 meter afstand zag hangen dus verkeerd rijden was echt onmogelijk! En ook het weer was prima, een lekker zonnetje die mij op een gegeven moment zelfs aan het twijfelen bracht en mij bijna deed besluiten om in korte broek verder te fietsen. Ik kon de verleiding echter onderdrukken en de witte kuiten bleven ingepakt.
Ter hoogte van Echten pikte ik voor de laatste 5 km nog even aan bij een duo die mij passeerden en de 130km hadden gereden. Van rustig uitrijden was bij de 2 geen sprake want de snelheid lag dicht tegen de 35 per uur aan, met de wind mee, dat wel.
Eén kilometer voor het einde van de rit sloeg ik linksaf om aan de terugrit naar Borger te beginnen, nog ruim een uur met een lekker windje in de rug en precies dezelfde weg terug. Maar nu was links rechts geworden en rechts was links en dan ziet het er toch allemaal net weer wat anders uit.
Na 4 uur en 48 minuten en totaal 142km was ik weer terug op het bungalowpark, nog ruim op tijd voor de eerste regendruppels naar beneden kwamen. Regen die, afgewisseld met motregen en een paar droge uurtjes, de hele zondag nog zou aanhouden en de geplande fietsrit veranderde in een lange boswandeling. En dan te bedenken dat het in Rotterdam de gehele zondag stralend weer was!

1 opmerking:

Gert zei

Mooi aantal kilometers Ton! Jammer van de regen op zondag. In het midden van het land was het droog en heb ik mijn eerste 2009 km´s op de racefiets gemaakt.