zaterdag 19 april 2008

Rustige zaterdag

Vandaag een rustige duurtraining, geen klimmen, geen tempo’s, gewoon lekker ronddraaien en van de omgeving genieten. De route ging tegen de wind in richting IJsselstein om na de brug met de wind lekker in de rug langs de Lek weer naar Capelle terug te fietsen.
Met een twijfelend zonnetje ging ik van start eerst richting Gouda en het pittoreske Oudewater
. Door de mooie landelijke omgeving ging het vervolgens via Montfoort naar Achthoven waar ik in de routeplanning een onbekend stukje terrein had gekozen om via IJsselstein naar de brug te fietsen. Een fietspad tussen de weilanden door waar slechts een enkele wandelaar mij passeerde. Dwars door IJsselstein heen ging het langs de zendmast bij Lopik, die ik al van heel ver had zien staan en dus een goed richtpunt was, en vervolgens over de brug naar de andere kant van de rivier (daar zijn bruggen namelijk voor bedoeld). Daar kreeg ik de wind mee en zonder al teveel moeite steeg de snelheid al snel naar 36, 37 km/uur. Lekker voor het gemiddelde! Het was nog lekker rustig op de dijk die mij achtereenvolgens door Lexmond, Ameide, Tienhoven en Nieuwpoort leidde. Ook kwam ik door het kleine dorpje Waal, een typische naam voor een dorp langs de Lek, misschien licht er langs de rivier de Waal het dorpje Lek? (Wellicht dat je deze laatste zin even 2x moet lezen). Wij vervolgen deze aardrijkskundeles met achtereenvolgens de dorpen Groot-Ammers (het ooievaarsdorp, al waren er bitter weinig ooievaars te zien), Streefkerk, Nieuw-Lekkerland en Kinderdijk (het bekende Japanse bedevaartsoord). Hier nam ik de pont naar de overkant en via Krimpen a/d IJssel stond ik na 102 km en 3 uur 22 minuten weer daar waar ik ook begonnen was. Een lekkere rit, zonder veel bijzonderheden, misschien ook niet zo interessant om te lezen, maar des te leuker om te fietsen.
Morgen is andere koek, de Batavus Heuveltocht vanuit Driebergen, 140km knallen tegen de heuvels van de Veluwe. Korte broek? Misschien. Morgenvroeg nog even de weersvoorspellingen raadplegen.


2 opmerkingen:

Gert zei

Mooie tocht Ton!! Kom de volgende keer dat je zo dicht bij mijn huis ben, maar een bakkie koffie halen.
Veel plezier morgen!

Anoniem zei

Op zo'n dag is de Amstel Gold Race toch veel leuker 8glimlach*