zaterdag 8 maart 2008

Over, tussen en om het water

Het weekend begon vandaag weer met een goede weersvoorspelling. Af en toe wat zon, pittig windje maar in ieder geval geen regen. Het laatste internet-onderzoek heeft uitgewezen dat de meest bezochte websites in 2007 achtereenvolgens Google, Startpagina en Marktplaats waren. Hier klopt dus helemaal niets van! Weeronline kwam niet eens voor in de top 20! Heel raar, want ik kijk er dagelijks op en ik denk dat veel fietsers net als ik deze website vaak raadplegen.
Zo kon ik ook vanochtend in ieder geval zien dat de wind zuid tot zuid-west was en besloot ik de verlengde route rond het Brielse meer te gaan fietsen. Mijn standaardroute van ongeveer 106km had ik op Google Earth (nog zo'n fantastisch programma) een
stuk verlengd via wegen waar ik nog nooit eerder had gefietst dus het werd gedeeltelijk een ontdekkingstocht vandaag. Onder dit verslag staat het kaartje met de route die je natuurlijk ook weer hier kunt vinden.
Van Capelle tot aan de Heinenoordtunnel is een standaard aanloopstukje wat ik al tientallen keren heb gefietst, een ideale route om de stad uit te rijden, zonder stoplichten en met weinig tot geen autoverkeer. Daarna ging het ook over een bekend stuk naar Westmaas waar ik de mij nog onbekende weg richting Klaaswaal en Piershil insloeg. Een mooi stuk met vooral vanaf Klaaswaal een mooi fietspad onder aan de dijk. Na Piershil ging het richting de veerpont over het Spui bij Nieuw-Beijerland. Dit moet zo'n beetje de kortste oversteek zijn in Nederland! Misschien een meter of 20?
Het is ieder geval wel een veerpont met een indrukwekkende naam, "The Queen Jacqueline" en dito website. Hierna ging het weer over bekend terrein langs de Bernisse en Zwartewaal en de brug bij het Brielse Meer. Nu aan de overkant een keer niet rechtsaf maar linksaf. Ook dit was voor mij een nieuw stukje en liep rond het Brielse Meer naar Kruiningergors. Een heel mooi gedeelte door recreatiegebied waar het zomers ongetwijfeld heel druk is maar nu in deze periode uiteraard nog heerlijk rustig. Na Kruiningergors ging het richting en door het pittoreske Brielle om wederom bij de eerder genoemde brug te arriveren. Nogmaals naar de overkant en nu wel rechtsaf richting de schapen die zich al menig keer hadden afgevraagd: wie is toch die renner die met zo'n vloeiende stijl over de veeroosters flitst en tussen onze keutels door slalomd? Tussen 2 waterwegen door ging het richting Spijkenisse, de brug over, via Hoogvliet langs de Rhoonse en Carnisse grienden om weer bij de Heinenoordtunnel aan te komen. Hier vandaan weer de al eerder genoemde vaste route richting eindpunt. Het eindigde deze keer na 140 km en 4 uur en 40 min. in het zadel. Het was een pittig ritje, vooral door de toch stevige wind die veel in de zij stond. Ik werd flink heen en weer geblazen door de vele windvlagen wat lastig was maar de pret van de prachtige route niet kon bederven. De zaterdagrit zat er weer op en wat zou de zondag gaan brengen? Ik zou zeggen, blijf vooral lezen!




2 opmerkingen:

Anoniem zei

Als ze die veerpont een klein stukje verlengen, heb je een brug! ;-)

Anoniem zei

Misschien komen we elkaar wel eens tegen :-)

Succes met de training!