donderdag 2 april 2009

Lente voor werk

Om extra van de lente en het fietsen genieten had ik vandaag een vrije dag genomen. Even het werk verschoven ten gunste van het voorjaar. En vandaag werd er door het mooie weer dus voor het eerst in korte broek gereden. Dat was even schrikken voor iedereen toen ik net even na 10.00 uur de deur uitstapte! Gelukkig was ik al snel uit het zicht verdwenen richting het noordoosten, daar waar de wind vandaan blies.
Korte mouwtjes durfde ik nog niet aan zeker gezien de toch wel stevige wind en die armen worden toch wel bruin, in ieder geval 10x zo snel als mijn benen. Dat halen ze wel in.
Ik had de route de vorige avond al op bikemap.net uitgezet en in mijn geheugen geprint dus al fietsend liet ik het filmpje in mijn hoofd afdraaien en ging het dus eerst richting de Reeuwijkse Plassen. Een prachtig stukje Zuid-Holland waar ik eigenlijk te snel al weer voorbij was in de richting van Bodegraven en de Meije, nog zo'n mooi groen deel van de Randstad. Het was lekker rustig op de weg dus ondanks de flinke tegenwind kon ik toch nog wel van de natuur genieten.
Daarna ging het verder langs de Kromme Mijdrecht naar de Hoef en bij Uithoorn stak ik de brug over om verder de Amstel richting Amstelveen te volgen. Hier stond de wind echt recht op de kop en liep mijn hartslag toch aardig op en was het flink werken geblazen. Na ruim 2 en een half uur tegen de wind in beuken kwam bij Ouderkerk a/d Amstel het keerpunt en kreeg ik de wind in de rug. Nu voelde ik pas echt dat het lekker warm was geworden.
Net voor Vinkeveen hoorde ik in een hobbelige bocht het typische geluid van een brekende spaak en toen ik daarna een tikkend geluid hoorde en een klein slagje in mijn achterwiel zag werd mijn vermoeden bevestigd. Ik stopte even om de gebroken spaak tussen 2 andere te buigen zodat het tikkende geluid weg was en daarna kon ik verder. De slag in mijn wiel viel erg mee en met fietsen merkte ik er verder weinig van dus kon het vrolijk verder richting kasteel Haarzuilens.
De snelheid zat er zo voor de wind lekker in en ik had er inmiddels precies 107 km op zitten toen ik Harmelen binnenreed. Even het centrum door en daarna over de snelweg heen richting Montfoort en Oudewater.
Bij Haastrecht stak ik het water over en vervolgde mijn weg richting Gouda en Krimpen a/d IJssel, daarna nog een keer via de Algerabrug terug het water over om weer in Capelle te arriveren.
Een mooie tocht zo voor een doordeweekse donderdag en het was een hele goede beslissing geweest om even het werk achter mij te laten, want wat is er nou mooier dan met zulk prachtig lenteweer te gaan fietsen! Niks toch?
Het totaal van deze dag was 157km in 5 uur en 4 minuten. Een mooi gemiddelde van exact 31 km/uur. Het was alleen nog even een vrijdagje uitblazen op kantoor en dan stond er alweer een sportief weekend voor de deur, met.........de Ronde van Vlaanderen (vóór de tv)!


Bike route 141644 - powered by Bikemap

Geen opmerkingen: