zaterdag 4 april 2009

Ochten(d)training

Wat een verschil! Was de vrijdag nog op en top lente met temperaturen boven de 20 graden en een overvloed aan zon, zaterdag begon de dag bewolkt en mistig en een heel stuk frisser.
Ik had de plannen om de Rabo Bergtoer te gaan rijden vanuit Ochten maar omdat er tot 10.00 uur gestart kon worden besloot ik nog even te wachten. Na het afgaan van de wekker (om 7.00 uur) kon ik
mij zogezegd dus nog een keertje omdraaien.
Om te voorkomen dat van uitstel afstel kwam ging ik om even voor 9 toch maar met de auto op pad, de mist in, hopende dat het weer wat op zou knappen. En hoe dichter ik bij Ochten kwam hoe beter het eigenlijk werd, nog wel bewolkt maar het zicht was al een heel stuk beter. Ik arriveerde net even voor 10.00 en het was even zoeken naar een parkeerplek want aan het aantal auto's was te zien dat er aardig wat volk al fietsend onderweg was. Op het parkeerterrein naast de begraafplaats was nog genoeg ruimte (en lekker rustig) en 10 minuten later was ik onderweg.
Lekker wat heuveltjes pakken, ik had er zin in, en het eerste klimmetje was de Holleweg bij Doorwerth. Ik liet 2 zwartgeklede Nefit mannen makkelijk achter me en bovenaan hoorde ik ze al niet meer. Gelukkig, ik reed al een tijdje achter ze en was het luidruchtige en slappe geouwehoer van ze meer dan zat. Daarna ging het via wat kleine klimmetjes richting de Posbank, die vanuit Rozendaal via de Beekhuizenseweg werd beklommen. Een
wat langere klim met echt superglad nieuw asfalt. Ging als een trein naar boven. Wat? Als een TGV! Niks lekkerder dan klimmen met goeie benen.
Daarna naar beneden en gelijk via de Schietbergseweg (met het laatste steile stukje) nog een keer omhoog. Jammie! Hoe we daarna zijn gereden (ik reed inmiddels in een klein groepje van TCW) weet ik niet meer, wel dat we op een gegeven moment voor de 3e keer bovenop de Posbank waren. Het groepje besloot bovenop op wat maten te wachten en ik ging daarna alleen door de Schaapsallee op richting La
ag Soeren. Zo bleven we dus een beetje rond de Posbank toeren waarbij we ook over het door mij verafschuwde fietspad, wat uitkomt bij Schaarsbergen, werden gestuurd. Hier had ik vorig jaar ook al een paar keer gereden en gevloekt op de kuilen en hobbels, wat een k...fietspad!
Na Schaarsbergen ging het via Wolfheze richting Bennekom en na Wageningen kwam de Grebbeberg al snel in zicht, de laatste klim van vandaag. Nog even er tegenop knallen en daarna in Rhenen de brug over richting Kesteren. Inmiddels was ik al 127km onderweg maar werden we toch nog even via een omweggetje naar Ochten gestuurd zodat er uiteindelijk 134 km op de teller stond toen ik weer bij de auto arriveerde na 4 uur en 27 min. fietsen.
Een lekkere tocht en de 820 hoogtemeters waren heel makkelijk verteerd. Volgende week weer deze kant op voor de Toerklassieker Veenendaal-Veenendaal! Ben benieuwd of er weer net zo'n massale deelname zal zijn als vorig jaar.



Ja, ja, een lekker nerveus grafiekje van hartslag en hoogteprofiel.

3 opmerkingen:

Marieke zei

Klinkt als een heerlijk rondje!
Veel plezier bij de Axa's zaterdag.
Hopelijk pijlen ze deze beter uit dan de MTB tochten...

Gert zei

Een mooie tocht Ton! Geen Amstel Gold voor jou?

Ton zei

Geen Amstel Gold voor mij Gert, die heb ik al een aantal keer gereden. Mooie tocht maar ik kies voor V-V.