vrijdag 20 november 2009

Limburg 2

Na het uitzwaaien van Team de Viergang stond ik er weer alleen voor. Achtergelaten door jaloerse blikken had ik nog wat dagen te gaan in het Limburgse land en ik was niet van plan om mij te vervelen!
Op de maandag de gladde bandjes maar eens gemonteerd om een lekker rondje op de weg te fietsen. Even geen modder om mijn oren of in mijn neusgaten, alleen maar zuurstof, pure Limburgse zuurstof. En daar fiets je, in combinatie met de vlaaien, goed op.
Inmiddels ben ik aardig bekend met de wegen in deze omgev
ing en zonder van tevoren vastgestelde route ging ik op weg. Eerst richting Valkenburg en Meersen, daarna via Ulestraten en Schimmert naar Wijnandsrade en vervolgens naar Klimmen en Ransdaal. Een route zonder al te veel hoogteverschillen, een soort van halve rustdag dus. Maar de benen schreeuwden om wat stijgingspercentage dus daarna via de Gulperberg toch maar richting Mechelen en Epen. Bij Epen omhoog naar Heijenrath kon ik het toch niet laten om even wat foto's te nemen en te versturen richting Zuid-Holland. Effen pesten en het werd me niet in dank afgenomen, haha.
Via Slenaken was het lekker uitfietsen richting Euverem en had ik er een mooi ritje van ruim 70km opzitten. Geen druppel regen gehad onderweg, dat werd bewaard tot de avond toen het bakken naar beneden kwam.
Onverwacht maar ook overwacht léuk
kreeg ik de volgende dag fietsgezelschap. De Mergellandroute zou ik niet alleen gaan rijden maar met m'n oude fietsmaatje uit Rotterdam. De regen was inmiddels weer voorbij getrokken en we gingen droog op weg voor 130 pittige kilometers. Het zwaartepunt lag al in de eerste helft dus we gingen nog fris achtereenvolgens de Loorberg, Camerig, Vaalserberg (even een uitstapje naar het 3-landenpunt), Eyserbosweg, Fromberg en Keutenberg op. Op zo'n klein gebied aardig wat hoogtemeters en de 2e helft van de route waren we uiteraard wat minder fris. Het weer werd alleen maar beter, de weg droogde helemaal op, weinig wind en zo'n 12 graden, kortom ideale weersomstandigheden voor een lange rit en voor november zeldzaam goed. Bij Eckelrade besloten we om direct naar St.Geertruid te rijden en het vlakke stuk onder Maastricht over te slaan en het stuiteren op de grote keien bij Eijsden maar een keertje niet te doen hoe lekker dat ook is (!). We hadden alleen nog zin in de Wolfsberg en de kilometers begonnen inmiddels aardig te tellen. Na deze laatste korte puist ging het via Slenaken weer terug naar Euverem. Uiteindelijk kwamen we op 135 km uit (na correctie van de wielomtrek want mijn teller stond op 142) in precies 5 en een half uur.
15 jaar na dato hadden we hetzelfde ritje weer volbracht. Bedankt Harm voor het idee om deze rit weer te fietsen! Alleen afspreken voor 2024 is natuurlijk onzin, dus we gaan dit meer en eerder doen.
Na een broodnodige rustdag op woensdag stond er op donderdag nog een ritje gepland op de MTB.
Om 9.30 uur stapte ik op de fiets met stralend weer, absurd gewoon voor de 19e november, en dook na een stukje opwarmen op de weg na Gulpen het veld/bos in! Na 100 meter al gelijk stoppen om een paar foto's te nemen. Met de zon en de prachtige herfstkleuren waren de uitzichten fotogeniek. Dit zou gedurende de rit nog meerdere malen gebeuren dus het was een ritje van hollen en stilstaan!
Prachtige route door het Gulpdal en via de vaste route van Vijlen ging het ook o.a. door het Vijlenerbos en de moeilijke en steile afdaling naar Epen. Het was, ondanks de houten poten die uit m'n schoenen staken, genieten en het leek op sommige stukken uit de wind wel lente. De 45 km die er uiteindelijk werden gereden waren er eigenlijk veel te weinig en ik had de hele dag wel zo rond willen blijven fietsen. Maar de benen besliste anders en hadden het wel een beetje gehad na 5 dagen fietsen. Het einde van een hele mooie fietswee
k in Zuid-Limburg die voor herhaling vatbaar is zoals 'ie elk jaar voor herhaling vatbaar is! Ik heb het geloof ik al eens eerder gezegd maar ontstressen hebben ze hier denk ik uitgevonden. Voor wie twijfelt om hier ook eens te gaan fietsen zou ik zeggen : kijk even naar onderstaande foto's dan weet je volgens mij genoeg.

4 opmerkingen:

Henk zei

Twijfelen deed ik niet maar als ik doe foto's zo bekijk krijg ik erg veel zin om snel ook die kant op te gaan....

Angelo Roelandt zei

Hoi Ton,

Mooie week heb je achter de rug en prachtige plaatjes idd. MTB-en in Limburg lijkt me ook geweldig mooi. Ik ga zeker ook eens die kant op met de MTB. Werkelijk genieten met zo`n mooie omgeving kan best geloven dat alle stress uit je lijf verdwenen is mocht je dat al hebben.

Groeten,

Angelo.

Anoniem zei

Inderdaad Ton, een hele leuke ervaring om na 15 jaar weer eens een de Mergelland route samen te fietsen. Als 'born again fietser' had ik had toch aardig wat geoefend en kon ik je in de eerste 80km nog wel volgen maar daarna kreeg ik het wel moeilijk. Als vanouds eigenlijk. Maar een geweldige rit was het en dat moeten we nog eens vaker doen en dus niet wachten tot 2024! Groet, Harm.

Martin zei

Goed idee. Zouden meer mensen moeten doen ff ontstressen in Limburg. Ik ga het hier even "in de week" leggen.