zondag 8 november 2009

In gedachten

Wat een prachtige dag om op de fiets te stappen. Zon, zon, zon! En het verschil met de zaterdag kon haast niet groter. Koud, dat wel, maar met de goede fietskleding was dat "probleem" snel getackeld.
Even voor half 10 vertrok ik voor een ronde via de Hoekse Waard, langs de Binnenmaas en Strijen, via de Kiltunnel langs de Nieuwe Merwede naar de Kop Van Het Land en via Alblasserdam weer terug. Een mooie ronde die heerlijk in een wintertempo werd weggetrapt.
En als je dan in een mooie cadans tussen de kale akkers rijdt dan willen je gedachten nog wel eens afdwalen. In mijn geval is er geen sprake meer van afdwalen omdat er iets is wat constant in mijn kop zit en ik er met geen mogelijkheid meer uitkrijg. Het lijkt alsof ik ben getroffen door de bliksem. Eerst was het een vluchtige damp die ronddwarrelde maar nu is het een dikke stroop die al vaste vormen begint aan te nemen en aan de binnenkant van mijn schedel vastplakt. Alpe d'HuZes.
Volgend jaar fiets ik eens een keer niet voor mezelf maar voor anderen en ik hoop dan ook dat ik mij aan mag sluiten bij Team De Viergang om op 3 juni 2010 de Alpe d'Huez 6x te beklimmen en zoveel mogelijk geld in te zamelen voor het KWF.
Het lijkt allemaal zo vanzelfsprekend dat je gezond bent en de dingen kunt doen die je wilt. Maar
als je nog wat verder nadenkt en om je heen kijkt besef je eigenlijk pas hoeveel geluk je hebt om op deze manier van je sport te kunnen genieten. Dan vergeet je of ben je je niet bewust van het feit dat er op dat zelfde moment iemand voor zijn leven vecht omdat hij door kanker getroffen is. Een ziekte die jaarlijks in Nederland bijna 40.000 slachtoffers eist en wereldwijd zo'n 8 miljoen!
Met een kans van 1 op 3 om kanker te krijgen voel ik mij een geluksvogel dat ik zo gezond mag zijn en ben ik bereid om een stukje van dat geluk in te leveren als ik daarmee iemand anders meer kwaliteit van leven kan bezorgen. Dat ik dan even een dag kapot ga op die Alpe neem ik voor lief en 6x op die top komen zal me lukken want opgeven is geen optie!
Zoals gezegd spookt het dus heel de tijd door mijn hoofd en veel van de mooie natuur ging op deze stralende zondag dan ook een beetje aan mij voorbij.
Dat neemt niet weg dat ik na 108km weer met een goed gevoel van de fiets afstapte. Een mooie fietsdag en met een mooie gedachte dat 2010 een goed fietsjaar gaat worden.
Bij voorbaat hoop ik ook dat alle lezers het een nog mooier fietsjaar kunnen maken door met mij de uitdaging van 6x Alpe d'Huez aan te gaan en mij te steunen. Wordt een van mijn sponsors en steun daarmee het KWF! (details volgen nog).

1 opmerking:

Theo zei

Prachtig gevoel is dat he? Ik heb het afgelopen voorjaar ook gevoeld tijdens een initiatief van een collega die dit op onze school wilde gaan opzetten. Helaas werd er niet positief gereageerd door de schoolleiding. Begrijpelijk maar wel erg jammer. Hopelijk lukt het jou wel deze plannen te realiseren; het is immers een prachtige uitdaging en een schitterend doel!
Groet,
Theo