dinsdag 25 augustus 2009

Velo

Naarmate het einde van de werktijd (17.00 uur) in zicht kwam verdwenen de donkere wolken boven Rotterdam en omgeving en begon het mooi op te klaren. Uiteindelijk toch nog korte mouwtjes weer dus snel naar huis en op de racefiets voor een rondje Puttershoek.
Even voor zessen vertrok ik richting de Hoekse Waard.
Langs de Oude Maas stopte ik even om nu eindelijk eens even een foto te maken van de oude fabriekstoren waar ik al zo vele malen langsgereden was. Had hier een fietsfabriek gestaan of wat? Ik moest thuis maar eens even googelen.
In verband met asfaltwerkzaamheden op het fietspad moest ik even een alternatieve route kiezen naar de Heinenoordtunnel maar daarna was het oponthoud dan ook definitef voorbij en was het voor de rest van de rit lekker doorfietsen.
Goed hersteld van de rit van afgelopen zondag, de benen voelden prima en de 65 km werden dan ook vlot afgewerkt. Precies 2 uur en 7 minuten na de start kon ik op zoek gaan naar de waarheid achter de mysterieuze toren.
Eerst even douchen en eten (prioriteiten stellen) en daarna op zoek op het web.
Het was eigenlijk zo gevonden, "een kind kan de wasch doen", en dat was dan ook gelijk het antwoord. De toren is het laatste overblijfsel van de in 2005 failliet verklaarde Velo wasmachine fabriek. De geschiedenis :

"De NV Velo Waschmachine Maatschappij was bij de oprichting in 1901 de eerste wasmachinefabriek van Nederland. Het bedrijf begon in Schiedam, verhuisde later naar Rotterdam en daarna naar Barendrecht. Aanvankelijk importeerde men Amerikaanse wasmachines, maar vanaf 1904 maakte men eigen apparaten. De fabriek gebruikte hiervoor fietsonderdelen en introduceerde daarom de naam Velo. In 1928 introduceerde de fabriek de eerste elektrisch aangedreven wasmachine. De verkoop gebeurde door eigen winkels in drukke winkelstraten met verlichte etalages. Velo had een grote reputatie als fabrikant van kwalitatief goede wasmachines die jarenlang mee gingen. Voor de Tweede Wereldoorlog maakte men ook andere huishoudelijke apparaten. In de hoogtijdagen werkten er circa 500 mensen in de fabriek."

Je ziet waar fietsen allemaal al niet goed voor zijn!

Geen opmerkingen: