dinsdag 11 augustus 2009

Bellissima!

Na een ontspannen rondje Boskoop afgelopen zondagmiddag werd het vanavond wederom een (iets groter) rondje Boskoop. Een lekker avondzonnetje, een graadje of 20 en niet teveel wind. Goede fietsomstandigheden.
Om precies 18.00 uur ging ik onderweg. Blikje Red Bull erin. Vleugels (hoopte ik).
Bij gebrek aan betere denkstof vroeg ik mij onderweg af hoe vaak ik al niet het stuk Capelle, Nieuwerkerk, Zevenhuizen, Moerkapelle, Benthuizen/Boskoop had gereden. Ontelbare keren heen of terug. Een basisroute en pas na het fietserstunneltje bij de Hogeveenseweg kan het alle kanten op.
Ook altijd het moment om voor het eerst wat te drinken. Nooit eerder.
Op mooi glad, breed en spiksplinternieuw asfalt ging het richting Benthuizen deze keer. Met de klok mee het rondje via Rijnwoude naar Boskoop.

Na 40 km (en nog 25 te gaan) begon er een klein hongerklopje naar boven te borrelen. Ondanks dat ik op het werk nog 2 broodjes extra had gegeten plus 2 banaantjes (ok, ze waren wat klein) begon de brandstoftank langzaam leeg te raken. Gelukkig had ik het grootste gedeelte van de terugweg wind mee dus ik kon nog redelijk tempo houden.
Tussen de boomkwekerijen kreeg ik ineens ontzettende trek in pizza. De associatie ontging me maar dat maakte de trek niet minder. De strategie bij thuiskomst werd al trappend bepaald. Eerst een paar plakken ontbijtkoek om niet gelijk door m'n hoeven te zakken en daarna direct op zoek naar het telefoonnummer van Don Pizza.
Ik probeerde zo ontspannen mogelijk en energiezuinig door te rijden en de Margherita's en de Quattro Stagione's uit m'n hoofd te bannen. Ik kwam weer tussen de huizen en even dacht ik dat ik kaas rook. Gesmolten.
Over ontspannen gesproken. Even daarvoor kwam een fietser mij tegemoet. Hybride. Triathlonstuur. Armen vrijwel gestrekt naar voren.
In het passeren zag ik dat hij voor zich uit iets in zijn handen hield. Ik moest even 3 keer knipperen met m'n ogen maar zag dat het inderdaad een boek was. Een boek! De man zat een boek te lezen. Geen fietskaart of een rijtje op papier gekladderde knooppunten. Nee, een boek. Hoe ontspannen kan een fietsritje zijn.
Als ik een dagboek zou hebben (dit weblog telt niet) zou ik kort vermelden: "Dinsdag 11 augustus 2009. Korte ontmoeting met lezende fietser......fietsende lezer?"

Door een wegafsluiting was de pizza nog 5 km verder weg maar gelukkig werd de hongerklop geen aanlopende remblokjes. Na 70 km kon het dagdromen werkelijkheid worden.
De strategie werd tot in de puntjes uitgevoerd en zelfs de pizzaboer werkte mee. Nog nooit heb ik binnen 15 minuten een bestelde pizza bij mijn voordeur gehad!
"Dat is snel!" zei ik tegen de brommerjongen.
"Dat is ook de bedoeling" klonk er vanonder een te kleine helm.
"Doe dat dan vaker" dacht ik.
Nog geen 5 minuten later dwarrelde de stoom van mijn pizza omhoog (nog een primeur, de pizza was heet!). De hongerklop was snel verleden tijd.
Een mooie fietsavond. Bellissima!


Fiets route 277426 - powered by Bikemap 

4 opmerkingen:

Henk zei

Mooi geschreven en zo te lezen ligt het zwarte gat al weer een mooi stuk achter je!

Gert zei

Mooi verslag! Pizzahallucinaties en boekenlezende fietsers... :-)

Zie ik je in Drenthe?

Ton zei

Vuelta toertocht...uhmmmmmmm. Misschien wel Gert, ik moet er nog even over nadenken.
Olé!

Marieke zei

Jaa!! Niets zo fijn om bij thuiskomt na een snelle douche direct aan te kunnen schuiven. En dan is pizza wel het ultieme!