maandag 8 september 2008

Windhappen

Zaterdag 6 september 2008.
Net als afgelopen donderdag staat er veel wind vandaag, wat meer uit het zuiden maar nog steeds even krachtig. 5 of zoiets.
Om 12.15 uur ga ik er op uit, een middagje windhappen op de fiets. Eerst richting Zwijndrecht, zuidwaarts dus pal tegen de wind in. Het valt me echter mee, het gaat makkelijker dan donderdag en ik heb er weinig last van. Na Zwijndrecht gaat het door de Alblasserwaard via Wijngaarden, waar ik dwars door de plaatselijke braderie heen fiets, richting Noordeloos. De weg na Wijngaarden loopt dood en gaat eigenlijk verder in een smal wandelpad, op de kaart in Google Earth zag dit er toch wat anders uit. Ik rij voorzichtig over het losse grind en kom uiteindelijk zo'n 100 meter verder bij de weg naar Noordeloos uit en rij verder lekker voor de wind. Er passeren wat toeterende auto's, zowel achter als voor mij en ik begin te vermoeden dat ik hier helemaal niet mag rijden met de fiets! Later blijkt dat inderdaad zo te zijn, gelukkig is de weg niet druk en bij de volgende rotonde kan ik mijn weg over het fietspad vervolgen. Voor Noordeloos sla ik rechtsaf naar Goudriaan en vervolgens naar Ottoland en langs de Graafstroom tot aan Kinderdijk waar ik weer rechtsaf ga en nu richting de Lekdijk tussen Streefkerk en Nieuw-Lekkerland. Op de dijk gekomen sla ik linksaf waar ik tot aan de pont naar Krimpen a/d Lek de wind vol op de kop heb. Op de pont kan ik gelukkig even op adem komen voor het laatste stuk. Het is erg druk op de pont, vooral veel auto's en opvallend weinig fietsers, en omdat ik vrijwel als laatste de pont op kwam rijden duurt het even voor ik er weer af ben. Bij het verlaten van de pont worstel ik mij met ingehouden adem door de wolk uitlaatgassen en vervolg mijn weg richting Ouderkerk a/d IJssel. Daarna nog een klein stukje langs de Hollandse IJssel waar ik Capelle aan de overkant al zie liggen. Een kwartiertje later ben ik weer thuis na 109 km en 3 uur en 28 min. fietsen. De zon is uiteindelijk ook nog aardig gaan schijnen en met een voldaan gevoel stap ik de lift in. Lekker gereden.

Geen opmerkingen: