vrijdag 23 mei 2008

Ontstressen in Friesland/Drenthe

Donderdag 22 mei 2008.
Nogmaals de 2 mountainbikeroutes gereden onder een stralende ochtendzon en een lekker temperatuurtje. Ditmaal bleef ik overeind in het losse zand en reed ik de volledige route zonder een bordje te missen. Dat was lekker doorfietsen dus en het ging ook een stukje sneller dan op maandag. Vanwege de vroege start had ik het bos voor mijzelf en in 2 en een half uur fietsen kwam ik deze keer echt niemand tegen, heerlijk. Daarna nog een stukje over het fietspad er aan vastgeplakt en kwam ik totaal op 58km. Terug bij het huisje een lekker bakkie koffie in de tuinstoel in het zonnetje. Een mooie afsluiting va
n een lekker fietsweekje.

Woensdag 21 mei 2008.

Vandaag was het weer een graadje warmer dus kon het windjackje thuisblijven. Dezelfde route gereden op de weg als zondag slechts met een kleine aanpassing. Na het Dwingelderveld (en de Sterrenwacht) ging het nu via Geeuwenbrug en Hoogersmilde richting Appelscha en Elsloo weer terug naar Wateren waar de wielen na 103 km en 3 uur en 28 minuten weer tot stilstand kwamen. Onderstaand de volledige route.





Maandag 19 mei 2008.
Het was weer even wennen op de mountainbike waar ik een tijdje niet meer mee had gereden. Naar het parcours was het niet ver, ongeveer 1,5 km dus kon ik gelijk een beetje losfietsen voordat het ruige werk kon beginnen. En dat het wennen was bleek wel na een kilometer of 6, bij het Aekinger Zand ging ik ongelofelijk op mijn plaat! In een bocht met los zand blokkeerde mijn voorwiel en werd ik gelanceerd, ik vloog over het stuur, kwam half in de hei en half in het zand terecht en kreeg vervolgens de fiets bovenop me. Met een paar pijnlijke plekken op de benen en elleboog (gelukkig geen serieuze verwondingen) en na controle van de fiets kon ik gelukkig weer verder. Het was wel even flink schrikken dus het vervolg ging even iets rustiger. Het parcours bleek echter niet al te moeilijk en lag er door het mooie weer goed en droog bij dus na verloop van tijd kon de beuk er weer in. De 2 routes
gecombineerd zouden volgens de informatie die ik vooraf had opgezocht 54 km moeten zijn (25 + 29km), ik kwam echter maar tot 53 km inclusief het zoeken naar een gemiste pijl, een extra stukje route van ± 2 km en de route er naar toe en weer terug. Dus waar ze die andere kilometers vandaan halen, geen idee! Al met al een lekkere rit, op een afwisselend en niet al te moeilijk parcours.

Zondag 18 mei 2008.
Na een verregende zaterdag was het zondag een stuk mooier, tijd voor een leuk rondje door het mooie grensgebied tussen Friesland en Drenthe. Startplaats Wateren, aan de rand van het Drents-Friese Wold, een prachtig natuurgebied
waar ook 2 mooie mountainbikeroutes op mij lagen te wachten. Via Noordwolde, Steggerda en Steenwijk ging het richting Giethoorn, waar het fietspad op deze mooie zondag bezet was door de vele toeristen. Even eromheen dus, via Wanneperveen richting Meppel. Na Meppel ging het via Ruinerwold en Ruinen en vandaar dwars door het Dwingelderveld naar Dwingelo. Het was genieten van de mooie omgeving die zo vaak is beschreven van medewebloggers Johan Veninga (Zitvlees.nl) en Siep Luinenburg, nu mocht ik het ook eens met eigen ogen aanschouwen. Via Dieverbrug en Diever ging het vervolgens langs het Doldersumseveld weer terug naar Wateren waar de teller stopte op 97 km en 3 uur en 27 minuten. Lekker gereden, morgen de mountainbikeroutes eens proberen.

Geen opmerkingen: