zaterdag 10 mei 2008

Barbecue en bloesem

Het valt niet mee om met dit weer achter je computer te gaan zitten om een stukje te schrijven. Maar ja, met zoveel trouwe lezers mag ik mijn verantwoordelijkheden natuurlijk niet uit de weg gaan. Even kort over de afgelopen week.

Ik hoef niet te vertellen dat het afgelopen week lekker fietsweer was! Wat een verwennerij voor mijn bleke armen en benen! Alle warme ondershirts, wintertruien en -broeken, overschoenen en dikke handschoenen gaan in een grote doos de zolder op (bij wijze van spreken dan, ik woon in een flat….) en wil ik voorlopig niet meer terug zien!
Nu is het tijd om na te denken wat voor factor er gesmeerd gaat worden, twijfelen over een shirtje met korte of helemaal zonder mouwen en al die andere zomerbezigheden die het fietsen allemaal nog leuker maken.
Ook de bidons moeten weer maximaal aanwezig zijn, kon ik het in de winter nog af doen met een kleintje (die af en toe zelfs nog half vol bleef), nu moeten er weer 2 grote tot de rand toe gevuld mee, want dit is errrrug dorstig weer.

Dinsdag 6 mei 2008, een lekker rondje Puttershoek gereden, 70km, via de VB-brug (geen zin meer om voluit te typen) en recreatiegebied de Oude Maas waar ik al van ver de rookkringels tussen de bomen op zag stijgen. Ook de lucht van gebraden vlees werd al snel door de neusvleugels opgevangen en toen ik bij het pannenkoekenhuis de bocht om kwam was het al geen verrassing meer. De eerste barbecue’s stonden al weer in het gras langs het water met een groepje “medelanders” druk discussiĆ«rend er omheen. Elk jaar winnen zij deze wedstrijd weer van ons. Als wij nog aan de aardappels zitten, staan zij al lekker buiten in het zonnetje. Zij wij nou zo dom, of zijn zij nou zo slim? (citaat bekende voetbaltrainer)
Ik kreeg er in ieder geval honger van en dat spoorde mij aan om een trapje harder te doen. Op zich is er verder over de route niet zoveel te melden, buiten het feit dat ‘ie in Puttershoek langs de fabriek van de Suiker Unie ging (waar ook een raar, apart luchtje hing) en dat je het rijden door de Heinenoordtunnel kon vergelijken met een duik in de koelkast. Jeetje, wat was dat koud, had z’n klokje nog op wintertijd staan!
Zogezegd een afstand van 70km en na 2 uur en 12 minuten was ik weer thuis. Mag je raden wat ik als eerste deed. Juist, ETEN!

Woensdag 7 mei 2008 wilde ik eigenlijk hetzelfde rondje fietsen, maar ik besloot een tochtje door de Alblasserwaard te maken via Ridderkerk en Alblasserdam dus niet eerst met het vertrouwde pontje.
Wederom prachtig weer, een lekker oostenwindje en veel kilometers door het mooie polderlandschap voor de boeg. Nu niet meer kaal en koud, maar groen, met bloemen en bloesem in overvloed. Vooral langs de Graafstroom is altijd weer een feest om te fietsen. Mooie dorpjes, landelijke sfeer en goed asfalt. Dat laatste past misschien niet in het rijtje, zegt u? Nou voor een fietser wel hoor!
Bij de 3 molens die langs het kanaal naar Groot Ammers staan ging het linksaf en stond de wind schuin in de rug. Ik besloot om op dit lange rechte stuk tot aan Nieuw Lekkerland wat tempo’s te doen: 2 x 8 minuten in D2-zone (hartslag tussen 143 en 157) en met 10 minuten rust ertussen.
Met de handen onderin de beugels moest ik de snelheid flink opvoeren om in de benodigde zone terecht te komen. Het volledige stuk ging boven de 40 km/uur en nog makkelijk ook. Mijn racefiets, die voor snelheid gebouwd is, moet ook hebben genoten, dat kan niet anders!
Ook de 2e maal ging het weer van hetzelfde en als ik een mp3-speler bij me had gehad, zou “Ride like the wind” een goed nummer zijn geweest als begeleiding.
U begrijpt, het ging lekker.
Met een al beetje blozende zon die zich steeds dichter richting horizon bewoog ging het na de pont naar Krimpen a/d Lek ontspannen richting Capelle waar ik na 72km en 2 uur en 19 min. inspanning mijn fiets weer over de drempel tilde. Een heerlijke lenteavond en met nog veel meer mooi weer in het vooruitzicht kon het plannen maken voor het weekend beginnen!

Geen opmerkingen: