zaterdag 13 februari 2010

Mini & Maxi en de Carnavalstocht

Zaterdagochtend. Winter. Te wit en te koud voor sommigen die een alternatieve training kiezen, maar ik laat me niet commanderen door de seizoenen en stap aan het eind van de ochtend op de racefiets voor een lange duurrit.
Ik heb me goed ingepakt maar het blijkt allemaal mee te vallen en na een half uurtje fietsen vraag ik mij zelfs af of ik niet teveel heb aangetrokken. Niet dat ik als een Michelin-mannetje op de fiets zit maar ik begin het toch al snel aardig warm te krijgen. De gekke gedachte schiet even in mijn hoofd dat het wat kouder had mogen zijn!
Fietsen in de winter betekent trouwens een heel ander regime qua drinken op de fiets. Uiteraard veel minder dan in de zomer en daarbij komt ook nog eens het probleem om de hoek kijken van de ijskoude inhoud van de bidon. Daar heb ik 2 oplossingen voor : Mini & Maxi.
Tip voor de fietsers die geen zin hebben in ijsklontjes tijdens het fietsen:
-1 kleine bidon (250ml) in de achterzak
-1 grote bidon (750ml) in de bidonhouder op de fiets
Het is verder heel simpel. Lichaamswarmte houdt de kleine bidon op temperatuur. Na het drinken weer bijvullen vanuit de grote bidon en weer op de rug om op te warmen. Werkt prima en nooit last van ijskoud drinken in je maag.
Affijn, met de 2 mannen ga ik dus op weg naar het Noorden, richting de Vinkeveense Plassen. Via Gouda, Oudewater, Montfoort en Harmelen waar men al druk bezig is om het carnaval voor te bereiden.
Tot aan Vinkeveen is het precies 64km en neem ik even een korte pauze om een gelletje naar binnen te werken. De Powerbar Gel Fuel Lemon Flavour valt niet echt in de smaak dus die gaat uit het assortiment. Ik weet niet wat voor citroenen ze daar in verwerkt hebben maar het smaakt in ieder geval naar oude schoenzolen.
Op de terugweg is inmiddels het carnaval in volle gang en de optocht loopt precies door mijn route! Harde muziek en dansende mensen maken er wel een gezellige boel van. Langs de kant vertwijfeld kijkende vaders met kleine kinderen op hun arm. "Papa? Wat is een zachte G en een harde L?"
Ja, leg dat maar eens uit aan je zoontje of dochtertje!
Na tussen de versierde wagens en langs dikke rijen mensen te zijn geslalomd laat ik de decibellen achter me en kan ongeschonden weer verder.
In Oudewater wordt het feest nog eventjes dunnetjes overgedaan en daar is de overdosis decibellen zelfs nog groter. M'n trommelvliezen trommelen lekker mee onder m'n helm op de zware basdreunen van de bierwagens. Ook daar is het weer laveren door de hossende menigte en wordt ik toch nog slachtoffer van een bierdouche en slingers die ik over mij heen krijg. Het mag de pret niet drukken. Die van mij niet en zeker die van de feestvierders niet!
Stinkend van het bier en met wapperende slingers aan m'n fiets en helm rij ik later het carnavalloze Capelle weer binnen. Ik laat verwonderd omkijkende mensen achter me als ik na 128km en ruim 4 uur heerlijk fietsen weer de lift in stap.
Weinig fietsers gezien onderweg en ik vraag me toch af waar die gezonde Hollandse mannen en vrouwen zijn gebleven die wel tegen een stootje kunnen. Stonden die soms in die rare pakken?

6 opmerkingen:

Marieke zei

Goeie tip met mini en maxi.
Laat ik nu maar 1 mini bidon hebben die we altijd gebruiken voor het poffertjes beslag;-)

marieke zei

by the way, die km teller rechts in je menu balk of hoe dat heet, is dat gewoon een tekst veld, of een heuse voer-maar-in-en-dit-komt-eruit teller?

Ton zei

Hoi Marieke,
Die km-teller is een "Lijst" (zie gadgets) die ik gewoon handmatig steeds aanpas.

Poffertjes? Lekker!

3Ly zei

Gelukkig weer 'n echt ouderwets Ton-blog, ik heb weer genoten. En in gedachten was ik bij je. Maar voor deze koukleum was 't écht te koud!!

Gert zei

Een goeie tip voor hoe je altijd een koude rug houdt! ;-)
Ik heb dit jaar nog geen meter gefietst! Nou ja, fiets wel 80km per week naar mijn werk, maar nog geen racefiets of mtb gezien dit jaar.
Maar nu de sneeuw bijna weg is en het warmer aan het worden is, moet ik er toch weer aan geloven...

Gert zei

Bekende route trouwens! Gouda, Oudewater, Montfoort en Harmelen heb ik vaak gefietst toen ik nog in Utrecht woonde.