donderdag 16 oktober 2008

Met de kraan open

Gisteren en vandaag weer de eerste kilometers op de Tacx gereden. Alhoewel, kilometers, ik ging geen centimeter vooruit.
De wielen draaiden rond, het tellertje registreerde, maar ik bleef 2 x een uur lang waar ik was : in mijn woonkamer, voor de tv.
Met een dikke portemonnee is het mogelijk om mij virtueel op de mooiste plekjes te laten fietsen, maar voorlopig moet ik mij tevreden stellen met de voor een fietser meest saaie omgeving die je maar kan bedenken. Minuten duren uren, uren lijken wel dagen. Ik haat het. En toch is het lekker. Waarom?

Omdat je er zo heerlijk van gaat zweten.
Tijdens het "thuisfietsen" openbaren zich de wonderen van het menselijk lichaam. Liters water zoeken een weg naar buiten door de miljoenen poriƫn in de huid, het is fietsen met de kraan open. Zonder zon en wind heeft het lichaam moeite om de geproduceerde warmte kwijt te raken en als 2 kabbelende bergbeekjes stroomt het water langs mijn armen naar beneden. Mijn buik en rug voelen aan als visvijvers en de zeem in mijn fietsbroek klinkt als een wasmachine. Dezelfde als waar hij later in zal verdwijnen.
Gisteren en vandaag hield ik het, ondertussen kijkend naar de film "Deathrace", een uur vol. Regelmatig tempo, de hartslag zo rond de 130, netjes in de D1-zone.
60 minuten. Hoe ik het ooit 3 uur achtereen heb volgehouden is mij een raadsel.
Ik en mijn Tacx, het is een haat-liefde verhouding.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Tip: ventilator op standje 3

ps; de tacx is gemaakt om te haten

Gert zei

Zit zelden of nooit op de tacx, te saai gewoon. Spinning doe ik wel, maar dat is vaak intervallen. Leg tegenwoordig een handdoek onder de fiets, om te voorkomen dat de plas eronder al te groot wordt.

Angelo Roelandt zei

Hoi Ton,

Grappig ook ik heb een haat liefde verhouding met de tacx. Ik heb intussen een paar keer op de tacx getraind en ook ik vraag me af hoe ik dit vorig jaar regelmatig 3 uur heb vol gehouden. Het zweten vind ik op zich wel weer leuk. Heb je tenminste het gevoel dat je iets gedaan hebt. Zoals ik wel vaker zeg er gaat niets boven het fietsen in de buitenlucht, toch kun je heel efficient trainen op een tacx. Ik zal er toch wel weer de nodige uurtjes op gaan trainen van de winter. Toch ga ik nu voor het eerst eens kijken in de sportschool voor wat extra krachttrainig. Kijken of dat me bevalt naast het tacxen. Succes in ieder geval met het dweilen !! (haha)

Anoniem zei

3 UUR!!!!!!!!
Je bent een HELD.