zondag 19 oktober 2008

Dongen

Met zoveel mogelijkheden op de mountainbikekalender was het moeilijk kiezen vandaag. Ik moest kiezen tussen 2 bekenden en 1 onbekende. De Wouwse Plantage en Bladel waren mij de laatste keren erg goed bevallen maar ik besloot uiteindelijk het avontuur aan te gaan en de onbekende tocht vanuit Dongen te gaan rijden. In 45 minuutjes vanuit Capelle was ik er al (netjes aan de snelheid gehouden) en werden we naar een met hekken omsloten parkeerterrein gedirigeerd. Bij de ingang werd het kenteken en naam genoteerd en 10 minuten later kon ik mijn auto met een gerust hart achterlaten. Het was een paar honderd meter naar de start/inschrijving en ook daar was alles prima geregeld door toerclub De Kleppers met een grote fietsenstalling en genoeg schrijvende pennen (!) bij het inschrijven.
Bovendien kreeg ik bij de inschrijving een handig polszweetbandje (met rits, handig om wat geld of een sleutel o.i.d. in mee te nemen) en een kaartje overhandigd met daarop de "gedragscode MTB" (ontwikkeld door o.a. de NTFU, de KNWU en Staatsbosbeheer). Eindelijk een organisatie die de moeite neemt om de deelnemers op hun verantwoordelijkheden te wijzen en eigenlijk zou ik dit kaartje elke week in m'n handen gedrukt moeten krijgen!
Om 8.50 uur ging ik op weg voor 60km en ik hoopte op betere benen dan de dag ervoo
r.
Eerst langs het Wilhelminakanaal en de brug over en daarna het bos in, eerst in de richting van Dorst. Het begin was gelijk pittig, een paar steile klimmetjes met zand en ik moest zelfs 2x van de fiets omdat de koude spieren nog even weigerden. Daarna werd het het wat vlakker en ging het over mooie bospaden waar de prachtige herfstkleuren samen met de inmiddels volop schijnende zon voor een mooi plaatje zorgden.
TC De Kleppers had z'n werk goed gedaan, goed uitgepijld met gele pijlen en witte linten was de route moeiteloos te volgen en bij elke wegoversteek stonden verkeersregelaars dus en kon lekker worden doorgereden. Na zo'n 20km ging het even door het nog stille dorpje Dorst en daarna een stuk langs de spoorbaan. Ik sloeg linksaf in het spoo
r van 3 mannen die er een lekker tempo op nahielden en was het even oppassen geblazen. We werden over een smal pad langs schrikdraad geleid en was het even opletten dat het niet een al te "schokkend" parcours werd. De Schotse Hooglanders aan de andere kant van het draad keken even verschrikt op toe we passeerden, maar gingen daarna rustig verder met hun zondagochtendontbijt.
Na zo'n 30km was het tijd voor de controle c.q. verversingspost waar het gezellig druk was. Thee, sportdrank, bananen en vooral van de grote schaal met heerlijke su
ikerwafels werd ik blij. Ik moest mij beheersen om niet te gulzig over te komen en beperkte mij tot 2 bekertjes sportdrank en 1 suikerwafel die met heel veel smaak werd weggewerkt.
Het was een pauze van hooguit 5 minuten en daarna ging ik weer verder voor de tweede helft van de tocht. Nog steeds over mooie paden ging het over een deel van de Oosterheide en de Teteringse Heide, daarna terug de snelweg over en weer richting Dongen.
In vergelijking met de dag ervoor ging het vandaag erg lekker en het slechte gevoel in de benen was geheel verdwenen en ook mijn voeten hadden het naar hun zin. Wat kan er in een periode van zo'n (even tellen) 17 uur toch veel veranderen, en zo goed had ik nou ook weer niet geslapen!
Op de terugweg was er een heel leuk technisch gedeelte wat over een vaste mountainbikeroute liep met wel 10 of 12 verhoogde S-bochten vlak achter elkaar waar je met wat behendigheid toch met aardig wat snelheid doorheen kon. Een goed stukje voor het oefenen
van de stuurvaardigheid.
Hoewel ik nog wel een tijdje had door willen rijden kwam het einde na zo'n 2 en een half uur rijden toch in zicht en was er nog een toetje in de vorm van een ste
ile heuvel. Deze werd 2 maal van verschillende kanten beklommen maar helaas zorgden een groep begeleiders met jonge kinderen voor een opstopping waardoor het niet helemaal fietsend lukte. Jammer, maar ook daar moet rekening mee gehouden worden, iedereen heeft recht op zijn eigen tempo. Iets wat vooral de deelnemers op een crossfiets nog wel eens vergeten, meer snelheid geeft niet meer rechten!
Het laatste stukje ging weer langs het kanaal en via een fietsbrug reed ik Dongen weer in waar ik na 62km en 2 uur en 41 min. weer bij Café De Viersprong arriveerde.

Een bijna perfect georganiseerde tocht over een prachtig parcours, hulde voor de organisatie! En als ik volgende keer Dongen op de kalender zie staan hoef ik niet meer te twijfelen.
Met een nog vrijwel schone fiets (op wat zand na) ging h
et om ± 12.00 uur weer richting Capelle, de zondag was weer goed besteed. Dongen, tot ziens!

4 opmerkingen:

Gert zei

Dat was een mooi fietsdagje! En inderdaad: iedereen heeft recht op zijn eigen tempo!

Henk zei

Weer een mooi weekend achter de rug zo te lezen met twee mooie tochtjes...het stuk bij Dorst ken ik nog uit de tijd dat ik in Breda woonde is leuk fietsen daar!

Anoniem zei

Grappig! Terwijl ik jouw verslag over Dongen lees, lees jij het mijne (zie ik aan de tijd van jouw reactie). Een fietsmaat van mij heeft de 60 km route met zijn Garmin geregistreerd:
http://www.gpsies.com/map.do?fileId=nyuhpqhitrrndcpl

Ton zei

Carbonfire, bedankt voor de link! Ik heb de route gelijk even bij het verslag gezet.