zondag 8 juni 2008

Lek

Ook gisteren zag ik ze weer staan. Een groepje renners druk pratend (trouwens niet het groepje van de foto, maar het is wel representatief voor de beschreven situatie), waarbij één voorovergebogen druk bezig met het voor- of achterwiel. Lek gereden!
Ik vind het verbazingwekkend hoeveel er wordt lek gereden, bij verschillende toertochten die ik heb gereden zag ik vaak al na enkele kilometers verschillende fietsers langs de kant staan met het bekende malheur. Ik vraag me toch af hoe dat nou komt. Domme pech, slecht materiaal?
Het is gevaarlijk om te ze
ggen en ik moet het gelijk heel hard afkloppen, maar ik rij nooit lek! Na zoveel jaren fietsen en vele, vele kilometers heb ik zeggen en schrijven 2 x een lekke band gehad.
Eén keer, een jaar of 3 geleden, met de mountainbike in Limburg, waar ik in een afdaling met veel stenen een lekke voorband kreeg toen ik met volle snelheid op een waarschijnlijk puntige steen knalde die de binnenband volledig doorboorde (gek genoeg niet de buitenband!).
Voor een lekke band met de racefiets moet ik echt diep in mijn geheugen graven en zeker 15 jaar teruggaan! Toen reed ik ook mijn voorband lek op de rand van een bruggetje waar ik iets te wild overheen ging.
Daarna dus nooit meer!
Dat betekent natuurlijk niet dat ik geen plakspullen of reservebandje mee neem onderweg. Je moet de goden niet verzoeken, dus dat gaat wel altijd mee, maar is dus al jaren nutteloze ballast.
Hebben anderen dan zoveel pech, lees bijvoorbeeld dit stukje eens, en ik dan zoveel geluk of is het iets anders.

Ik controleer in ieder geval wel na elke rit of er steentjes of andere scherpe dingen in de band zijn achtergebleven en die worden dan altijd meteen verwijderd. Bovendien rij ik met de banden goed hard opgepompt en worden ze op tijd vernieuwd (dus niet tot op de brekerlaag oprijden!). Al met al heb ik er in al die jaren geen oponthoud door ondervonden, ik ben al bijna vergeten hoe je ook al weer een band moet plakken!
Nou ja, dan kan ik altijd nog even iemand onderweg aanschieten die het voor me doet..........................

Geen opmerkingen: