maandag 23 februari 2009

Computerproblemen

Zondagochtend begon het al goed. Computerproblemen. Na het installeren van wat software op zaterdagavond waar die prompt op vastliep, besloot m'n PC zondagochtend maar helemaal niet meer op te starten. Gelukkig heb ik wel vaker met dat bijltje gehakt en loop ik niet weg voor een computervraagstukje, maar dit keer kon ik de oplossing toch niet vinden en was ik helaas genoodzaakt om Windows XP opnieuw te installeren.
Terwijl de PC met z'n procedures bezig was kon ik mooi tegelijkertijd 2 nieuwe buitenbanden op de woon-werkfiets monteren. Ook die had ik de dag ervoor nog even aangeschaft want ik was tenslotte lekker bezig op de zaterdag. Tijdens het monteren van de eerste band, de achterband, maar dat is slechts een nietszeggend detail, had ik onverwacht veel moeite om de buitenband om de velg heen te krijgen. Het volgende malheur diende zich aan. Op onverklaarbare wijze had ik 26-inch banden gekocht i.p.v. 28-inch! Hoe dom kan je zijn en ik had gelijk al spijt dat ik niet gelijk, na de wasbeurt, de dag ervoor aan dit klusje was begonnen dan had ik nog snel naar de winkel kunnen rennen om ze om te ruilen (dat kost me nog geen 5 minuten, ik woon boven het winkelcentrum).
Ik keek naar buiten, er was maar 1 remedie : een lekker stukje fietsen, al het negativisme even met de noordwestenwind weg laten waaien.
Het was inmiddels vroeg in de middag, de PC deed weer wat 'ie moest doen en op de buienradar zag ik geen noemenswaardige regenbuien in de buurt van Rotterdam dus na de lunch (een overdreven benaming voor 4 witte broodjes met ham) sprong ik om 14.00 uur op de fiets voor een uurtje of 3 door het Groene Hart.
De vermoeidheid was volledig verdwenen uit de benen en het fietsen ging superlekker, dat betekende echter niet dat de tegenslagen nu voorbij waren. Al moet ik er wel bij vermelden dat je niet van een echte tegenslag kan spreken als je fietscomputer niet doet waarvoor die gemaakt is. Je kunt het hooguit knap irritant noemen.
Wat is het geval (en dit is niet de eerste keer dat dit gebeurde dus wellicht dat een slimme lezer mij de verklaring kan aanbieden).
Zo onderhand weet je wel ongeveer wat voor snelheid je fietst en voor mij ligt dat in deze periode zo grofweg tussen de 27 en de 30. Deze snelheid werd dan ook netjes aangegeven op het display van de computer. Maar het rare feit deed zich voor dat na een uur fietsen, op vrijwel constante snelheid, het display een afgelegde afstand weergaf die niet in de buurt kwam van de werkelijkheid. Van de computer kreeg ik een beledigend aantal van nog geen 24 km toebedeeld terwijl ik mij toch echt al een kilometerje of 4 verder bevond. Ik was zogezegd "de bocht al om"!
Ook het 2e uur vond 'ie het niet méér waard dan 24 km terwijl ik toch echt mijn stinkende best zat te doen. Het ding heeft een eigen wil want pas het 3e uur gaf 'ie het juiste aantal kilometers aan.
En het leukste komt nog : toen ik thuis de gegevens overzette op de PC verschenen wel de juist gereden kilometers in beeld : 88 km in precies 3 uur. Ik wordt gewoon door dat ding in de maling genomen, zo bezorgt 'ie me nog een minderwaardigheidscomplex.
Maar goed dat ik echt heerlijk had gereden anders was m'n humeur voor de zondag definitief verpest. Gelukkig was dit niet het geval, restte er nog 1 miniem obstakel. Op maandag naar het werk op 2 kale velgen was geen optie, dus bij hoge, erg hoge uitzondering zou dat met de auto gaan gebeuren.
Zat daar eigenlijk nog wel genoeg benzine in......?

Geen opmerkingen: