maandag 24 december 2007

Veldtoertocht Calfven


Zondag, 23 december 2007. Na een koude zaterdag is de zondag een stuk minder koud en als ik opsta is de temperatuur 3,5 graden boven nul. Dat scheelt bijna 10 graden met gisteren. Toen was het -6 om 7 uur. Dat scheelt toch een fietsshirtje. Vandaag naar Calfven (zie bijgaand een globaal overzicht van de route), vlakbij Hoogerheide en Woensdrecht waar ik vorige week al een tocht heb gefietst.
De start is bij de Luchtballon, een of ander recreatiecentrum, en we worden de eerste kilometers kris-kras over het terrein van het centrum gestuurd, het lijkt wel een BMX-cross!
Daarna het bos in. De ondergrond is nog flink bevroren, het is hier toch nog om het vriespunt en de sneeuw ligt nog tussen de bomen. Het is flink opletten geblazen want door de bevroren sporen wordt je letterlijk van links naar rechts geslingerd. De route gaat in het begin richting het militair vliegveld aan de Kooiweg (op Google Earth zo mooi weergegeven met een gekleurde lappendeken, het is natuurlijk " top-secret"), en daarna verder in het bos in de buurt van Huijbergen. Af en toe valt het tempo hinderlijk stil door enkele onervaren bikers die de grote stroom snelle jongens (het is druk) ophoudt. Vooral bij de enkele steile heuveltjes is het soms gedwongen de voeten aan de grond. Na 25km is er een verversingspost waar werkelijk zo'n 200 man staan te dampen op een kruising van bospaden. Ik besluit rechts af te slaan en niet het parcours te volgen. Ik rij nog een keer richting het vliegveld en rij de afgelopen 15km gewoon nog een keer, weg uit de drukte. Het blijkt een prima ingeving te zijn, want even later rij ik weer over hetzelfde mooie terrein, maar nu kan ik lekker doorkachelen en de heuveltjes "fullspeed" nemen! De 2e keer dat ik bij de verversingspost kom is het een stuk rustiger en ik neem een bekertje sportdrank en een heerlijke suikerwafel. Na nog een suikerwafel van de schaal te hebben geplukt, ze zijn errrrug lekker, stap ik snel weer op de fiets (lange pauzes kan ik slecht tegen) en vervolg de rit. Het parcours blijft mooi, droog, hard en afwisselend en na 56 km (door het extra rondje van 15km) sta ik weer met een goed gevoel bij m'n auto. Omdat de fiets lekker schoon is gebleven kan ' ie zo de achterbak weer in en na zo'n 20 min. vertrek ik weer richting huis. Een aantal folders onder m'n ruitewisser merk ik te laat op en bij het eerste stoplicht verdwijnen ze pas van m'n voorruit m'n tas in. De volgende ritten in deze omgeving staan al weer gepland. Graag weer tot de volgende keer!

Geen opmerkingen: