dinsdag 18 december 2007

Een vorstelijke rit

Hoogerheide, zondag 16 december 2007.

De wekker gaat om 07.00 uur. Het is -2,0 graden buiten en Nederland draait zich nog eens een keer om in bed.
Begrijpelijk. In een tiende van een seconde flitst dezelfde gedachte door mijn hoofd maar m’n ATB staat schreeuwend in de gang, klaar om bereden te worden. Ik sla het dekbed van mij af en spring uit bed.
Na een ontbijt van pannenkoeken met suiker, een verkleedpartij van een kwartiertje en een rit van 50 minuten met de auto, parkeer ik vlakbij het zwembad waar de start van de toertocht is.
Vorige week was ik hier ook, toen gingen we richting Bergen Op Zoom, ik mijn gedachte proef ik de modder nog, hopelijk ligt het er nu wat droger bij.
De eerste 10 minuten bijt de kou ik mijn gezicht en mijn vingers lijken er langzaam af te vriezen. Ik weet dat het maar tijdelijk is, straks loopt de temperatuur van binnen op en zal het ongemak verdwijnen. Ik schenk er verder geen aandacht aan en schakel een tandje kleiner, we schieten het bos in richting Ossendrecht.
Het parcours is mooi, met veel bochten, korte technische klimmetjes en vooral droog, heerlijk droog. Af en toe schiet m’n achterband weg op een boomwortel of de bevroren sporen in de aarde. Opletten geblazen!
De pijn van de kou is al snel veranderd in het genot van de frisse buitenlucht, de natuur en de zon die uitbundig schijnt. Nederland slaapt verder, ik fiets en geniet!
Na 2 uur en 20 min. en ongeveer 50km ben ik terug bij de auto, voldaan. Ik moet hier meer gaan fietsen. Prima organisatie (warme bouillon bij de verzorging halverwege, en tenminste geen gloeiend hete chocolademelk, deze mensen weten hoe het moet!), een mooi bosparcours zoals ik het nog maar zelden heb gereden. Volgende week vanuit Calfven, hier nog geen 5km vandaan. Ik sta weer aan het vertrek.
Zou Nederland ondertussen al wakker zijn?

Geen opmerkingen: