woensdag 12 mei 2010

Effe testen

Het is natuurlijk af en toe handig en leuk om te weten hoe je er voor staat qua conditie. Dus ik was wel benieuwd wat de inspanningstest ging opleveren die ik gisteren aflegde, net zoals vorig jaar, bij Contest in Amsterdam. Vooral het gevoel tijdens de afgelopen Amstel Gold Race en m'n beklimming van de Alpe d'Huez was zo goed dat ik wel een verbetering verwachtte t.o.v. vorig jaar toen het eerlijk gezegd een beetje tegenviel. En deze keer net vóór de Steven Rooks Classic en niet net erná, zoals vorige keer en waar ik toen nog een beetje vermoeid van was.
Om even over half 5 zat ik op de fiets met links naast mij, ter inspiratie of demotivatie (het is maar net hoe je je er op instelt) de ranglijsten met testwaardes van de Rabo profs en andere toppers. Mijn oog viel natuurlijk op de lijst 40+-ers (mijn categorie), met ook wat bekende namen, en mijn doel was gezet. Ik moest op die lijst!
Omringd door computers en kabels en ook daarmee verbonden en gemuilkorfd als een pitbull (met een masker voor de ademanalyse) was ik klaar om aan te vallen!
Over de test op zich is weinig te vertellen, simpel gezegd wordt het per 3 minuten wat zwaarder en ze "pesten" je net zo lang totdat je half dood van de fiets afvalt en echt niet meer verder kunt.
De computers registreren en analyseren dan alle gegevens die uit dat uitgeperste lichaam zijn gekomen en produceren daarna dus een boel getallen en grafieken.
Het werd ook duidelijk een maximaaltest want ik kon deze keer echt tot het gaatje gaan, de benen waren prima en m'n lichaam liet me niet in de steek. En als ik niet zo'n droge mond had gehad (nadeel 1) en niet zo'n pijn in m'n reet (excusez le mot) van het zadel (nadeel 2) dan had ik het misschien nog wel een fractie langer volgehouden.
Ik mocht echter tevreden zijn, méér dan tevreden en uit de resultaten bleek dat mijn vorm en mijn tijd op de Alpe niet uit de lucht was gegrepen. Op alle fronten een dikke verbetering van vorig jaar en zonder al teveel details te willen vermelden toch enkele waardes uit de test :

Maximaal vermogen : 411 Watt
Max.vermogen per kg lichaamsgewicht : 5,62 Watt
Maximale hartslag : 187
Omslagpunt : 170 bpm (91%) bij een vermogen van 347 Watt (4,75 W per kg lich.gew.)
VO2max : 68,0

M'n beste testresultaten ooit en ik ging dan ook heel tevreden en best wel een beetje trots naar huis! Alle trainingen waren duidelijk niet voor niets geweest.
En oh ja, het lijstje aan de muur moest gelijk alweer even aangepast worden.........

7 opmerkingen:

Henk zei

Petje af...mooie cijfers hoor!!!

Siep zei

Indrukwekkend!!!

PAM van Driel zei

Ik wist al dat je goed was maar zo goed.......

Henk zei

ps, de url van mijn weblog is veranderd, is nu: http://henkiessportblog.blogspot.com/

Gr
Henk

3Ly zei

Ik ben gewoon de AD6ster met de meest fitte, snelle, coach, soigneur :-) Eens kijken of je die bidons straks rennend de Alpe op kan bezorgen. Ben trots op je! Zo zie je maar fietsen met 3Ly is zo gek nog niet, hahahah

Ries zei

Wauw, wat een lijstje! Lubberding, Angenent, Van Meggelen... En CABARET op nummer 1 !!
Toch gelijk mijn eigen test (alweer van september 2008, bij Don de Winter, Medisch Centrum Haaglanden) erbij gepakt. Toen werd ik ook wel weer trots, met een vermogen van 475Watt, per kg lichaamsgewicht 6,25 Watt en een VO2 Max van 70. Ben eigenlijk wel benieuwd wat mijn meetwaarden nu bij Contest zouden zijn.

Peter zei

grote klasse hoor !!!