zondag 31 augustus 2008

Zomerweekend

De zaterdag.
Het wordt warm vandaag, het laatste warme weekend van het jaar? Wie zal het zeggen, september kan ook nog heel mooi zijn en zelfs oktober kan nog wel eens uit z'n slof schieten. Buiten de mens is niets zo veranderlijk als het weer in Nederland en tegelijkertijd ook weer zo voorspelbaar. Na 2 dagen mooi weer kan je de donder er op zeggen dat het weer gaat omslaan. Genieten dus van de mooie dagen en hoe kan je dat beter doen dan...? Juist! Op de fiets!
Vandaag niet te ver en niet te snel, een mooi rondje Braasemermeer en Reeuwijkse Plassen lijkt me een goed idee. Om 8.00 uur ga ik de deur uit. Het is nog lekker rustig nog op de weg en met een lekker starttemperatuurtje van 15 graden geniet ik van de ochtendzon en de natuur die langzaam tot leven komt. Het gaat lekker alleen de bruggen werken niet mee vandaag, bij de eerste in Koudekerk a/d Rijn is het al raak. Hij gaat net open als ik aan kom rijden. De "MS Avifauna" passeert op weg naar zijn lading dagjesmensen. Gelukkig het enige vaartuig en snel kan ik weer verder.
Nog geen 15 minuten later, in Woubrugge, wordt ik voor de 2e maal onvrijwillig tot stoppen gedwongen en sluit ik aan bij de rij wachtenden voor de rood-witte slagboom. Het is natuurlijk ook prachtig zeilweer en een 5-tal flinke zeilboten met te hoge masten passeren op weg naar het open water van de Braasemermeer. Na de brug sla ik linksaf en fiets verder richting Papenveer en het kanaal wat de verbinding legt tussen de Amstel en de Oude Rijn. Wederom gooit een openstaande brug roet in het eten en kan ik bij Papenveer niet naar de overkant. Ik besluit nu niet te wachten maar een brug verder te nemen, bij Nieuwveen, die gelukkig wel meewerkt. Ik laat de route als een film in mijn hoofd afspelen en weet dat het bruggen"leed" nu voorbij is. Door Nieuwkoop en langs zijn of haar plassen gaat het zonder verder oponthoud via Bodegraven naar de Reeuwijkse Plassen. Nederland, waterland.
Bij Hekendorp, waar het lijkt of het terras altijd vol zit met fietsers, draai ik rechts de Steinsedijk op richting Haastrecht en Gouda. Het laatste stuk gaat langs de Hollandse IJssel met de wind in de rug en met de Algerabrug als richtpunt rij ik even later Capelle weer binnen. Ik groet nog even de 50-jarige als ik de dijk weer verlaat en na 104 km en 3 uur en 23 min. ben ik weer thuis.




De zondag.

Vandaag gaat het richting Oosterbeek voor de Airborne Fietstoertocht. Om 6.30 uur vertrek ik richting Veluwe over lege snelwegen en na een uurtje rij ik Oosterbeek binnen. Ik parkeer mijn auto bij het sportpark, betaal 5 euro voor 5 uur zweten, en om 7.50 uur precies ga ik op weg.
De spieren zijn nog niet echt wakker maar daar heeft de organisatie wat op gevonden! Al na 5km sta ik onderaan de Italiaanseweg, die geen verdere introductie nodig heeft, klaar voor mijn "wake-up call". Het is nog donker onder de bomen en als ik bovenaan de klim weer in het licht rij is het werkelijk alsof ik wakker wordt. De route die prima uitgepijld is gaat verder door veel bos en langs veel bekende heuveltjes en wegen. Langs monumenten van de 2e wereldoorlog gaat een groot deel door het Nationaal Park de Hoge Veluwe onder een heerlijk zonnetje die al gauw veel mensen op de been en de fiets brengt. Even voor kwart voor 1 ben ik weer terug in Oosterbeek bij de auto na een mooie rit met pittige stukken (2 x Posbank) die 143km en 4 uur en 37 min. heeft geduurd.
Na thuiskomst zie ik op de routebeschrijving dat ik een stuk heb gemist van de route. Na het Airbornemuseum (vlak bij de start/finish) stond er nog een rondje door Oosterbeek uitgepijld, een missertje van 11km. Ik kan me er niet al te druk om maken en ben het al weer snel vergeten als ik de tv aanzet. Ronde van Duitsland en de Vuelta d'Espagna, de ene ronde wat groter dan de ander. Dat komt me bekend voor.

2 opmerkingen:

Gert zei

Gefeliciteerd met je verkiezing tot webfietser!!

Angelo Roelandt zei

Hoi Ton,

Vandaag viel het blad fiets weer op de deurmat en uiteraard snel even doorgebladerd tot de webfietser van de maand. Leuk stukje Ton, en nogmaals gefeliciteerd !!