zaterdag 16 augustus 2008

Wo ist der Reichswald?

Zaterdag 16 augustus 2008.
De vroege ochtend is mistig en koud! Na om ongeveer 10 voor 8 vanuit Ede te zijn vertrokken voor de Reichswald-Posbank Toer heb ik na een paar kilometer al spijt dat ik de armstukken niet heb aangedaan. Het zonnetje schijnt uitbundig maar kan nog niet opboksen tegen de kou van de mistbanken waar ik buiten Ede door word overvallen. Dus dan maar flink doortrappen om op temperatuur te blijven. Na een uurtje fietsen is het ergste leed geleden en nog een kwartiertje later staat een aardige rij renners voor de veerpont bij Pannerden al in het zonnetje te "bakken". Ik sluit aan en ga op zoek naar wat geld. Een veerpont had ik niet verwacht, niet zo slim want het stikt hier van de rivieren, maar ik heb altijd wel wat euri bij me.
Na de pont gaat het rechts af weer over een dijk langs de Nederrijn richting Lobith waar ik Nederland voor korte tijd vaarwel zeg. Lobith, waar de Rijn ons land binnen komt, zo hebben we geleerd in de aardrijkskundeles. Niet helemaal waar natuurlijk want dat is uiteraard het dorpje Spijk, even verderop, maar dit terzijde.
Net over de grens moet ik even van de fiets voor een sanitaire stop en terwijl ik mij ongeduldig tussen de bomen begeef vraag ik mij af of wildplassen in Duitsland eigenlijk ook strafbaar is. Ik neem het risico en haal de druk van de ketel en opgelucht rij ik even later in het bos naar Hoch Elten, een lekker kort klimmetje. Het avontuur in Duitsland is precies 8,4 km lang en voor Stokkum ga ik alweer de grens over door het mooie Bergerbos en het Montferland in.
Over de "muur van Zeddam" gaat het daarna door Loil (die hadden we nooit geleerd op school) richting Doesburg.
Ik fiets door een prachtig gebied maar vraag mij toch af: "Wo war der Reichswald?". Terwijl ik langs de kant van de weg in het zonnetje een banaantje verorber pak ik even de routebeschrijving erbij. Bovenaan staat toch duidelijk "Reichswald-Posbank Toer 135km" maar ik ben al op de terugweg en realiseer me dat het Duitse natuurgebied alleen voor de 180km-rijders is gereserveerd. Jammer, maar helaas. De splitsing van de routes was ook al erg vroeg, te vroeg om de benen te kunnen beoordelen.
Niet getreurd, dit is ook prima en vervolg mijn weg richting de Posbank. Vanuit De Steeg gaan we de Beekhuizenseweg omhoog naar de top van de Posbank. Weer even lekker klimmen en bovenop wordt ik beloond met een prachtig uitzicht over de paarse heidevelden.
Via de Bovenallee gaat het naar beneden, door Roozendaal heen en dan is Ede niet ver meer. Een mooie rit die na 133km en 4 uur en 10 min. bij het clubhuis van WV Ede eindigt. Ik heb het Reichswald niet gezien maar heb er toch veel moois voor in de plaats gekregen. Om 12.30 uur rij ik weer naar huis, de zaterdag is nog maar net begonnen.



3 opmerkingen:

Gert zei

Die "muur van Zeddam", is dat bij een molen omhoog? Geloof dat ik daar ook een keer gefietst heb.

Henk zei

Toch lekker om 's ochtends vroeg zo'n mooie tocht te maken...lekker bezig geweest en ( naar ik aanneem ) genoten en dan nog vrijwel de hele dag voor je...

Anoniem zei

Volgend jaar dan toch maar iets later thuis ton!

Het stuk door het Reichswald was ook dit jaar weer een aanrader. Was weer een mooie aanloop voor Diekirch-Valkenswaard (www.diekirch-valkenswaard). Ook een mooi ritje :0)